Parafrazując znane powiedzenie o koniach – samochód jaki jest każdy widzi. Nie zależnie od tego, czy jest to pojazd służący do ciężkiej pracy, szybkiej jazdy czy po prostu do czerpania czystej przyjemności z jazdy – wszystkie samochody posiadają wspólne cechy, po których wiadomo, że to na co patrzymy to właśnie jest samochód.
Jednym z takich elementów są koła. Czasem cztery, czasem więcej, bardzo rzadko mniej. Bez kół samochód nie mógłby się poruszać. Jednak same koła nic nie znaczą jeśli nie są częścią sprawnego układu i nie ma na nich opon.
Historia opony nie jest zbyt długa i nie zawsze była ona związana tak bardzo z samochodem. Pierwsze opony były przeznaczone dla jednośladów, a dokładniej do rowerów. Pierwsze samochody poruszały się na gołych obręczach. Pierwsze samochody, które na felgi otrzymały opony, pojawiły się dopiero pod koniec XIX wieku, ale na skalę masową dopiero Henry Ford i jego słynny już Fort T, spopularyzował opony jako element wyposażenia samochodów. Trzeba powiedzieć, ze pierwsze opony zupełnie nie przypominały tych, które są stosowane obecnie. Nie było mowy o lamelach, bieżniku, nie mówiąc już o podziale na ogumienie letnie czy tez zimowe. One miały przede wszystkim uprzyjemnić jazdę poprzez zmniejszenie drgań powstałych na skutek kontaktu koła z nierównościami. Prędkości pierwszych samochodów w porównaniu ze współczesnymi nie były wielkie, a same drogi nie przypominały współczesnych nam autostrad. Pierwsze opony spełniały w większości oczekiwania jakie stawiali im właściciele pierwszych samochodów. Czasy jednak się zmieniły. Samochody nabrały masy i prędkości. Zmieniły się również oczekiwania jakie stawia się układowi jezdnemu. Opony muszą przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo. Jest to realizowane przez stosowanie odpowiednich konstrukcji opon. Mają zapewnić one jak najlepszą przyczepność i wytrzymałość ogumienia. Stosowane są przeróżne mieszanki, w fabrykach wiodących producentów opon wydaje się dziesiątki milionów dolarów i Euro, dzięki czemu produkt opuszczający fabryki ma być najlepszy, najbezpieczniejszy.
Na rynku jest wielki wybór opon do każdego rodzaju samochodu. Można wybierać i korzystać z najlepszych produktów lub na felgi założyć nieco tańszy produkt, o gorszej charakterystyce. Wszystko zależy od użytkowników. Wielu z nas przeciętnych właścicieli samochodów nie przykłada większej wagi do jakości opon. Kupujemy tanie opony, myśląc, że niewielkie trasy jakie pokonujemy nie wymagają dobrej jakości opon. Ale czy to tak działa. No cóż wiadomo, że za opony wysokiej klasy trzeba trochę wydać, ale produkt jaki dostaje się w zamian zapewnia nie tylko przyczepność w normalnych warunkach jazdy, ale również w tych najmniej oczekiwanych, kiedy zmienia się rodzaj nawierzchni a jazda staje się niebezpieczna. Opony dobrej jakości to nie tylko kwestie bezpieczeństwa, ale również komfortu. Niskie opory toczenia przekładają się na zmniejszenie szumów jakie trafiają do wnętrza samochodu, czyli jazda jest przyjemniejsza. Nie ma dwóch zdań, że rola opony w całości układu jest bardzo ważna. Od jej jakości zależy również trwałość pozostałych części. Im więcej opona pochłonie drgań z podłoża, tym mniej przeniesie się ich na układ jezdny, a co za tym idzie dłuższy będzie ich bezawaryjny czas pracy. Można powiedzieć, że paradoksalnie wyższe ceny opon, a dokładnie kupowanie dobrej jakości opon może się przełożyć na spore oszczędności. Jak się to dzieje? Niskie opory toczenia dobrej jakości opon przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa. Ponadto trzeba pamiętać, że ogumienie wyższej klasy jest bardziej odporny na ścieranie, a więc na jednej oponie można przejechać o wiele więcej kilometrów niż na oponie klasy budżetowej, a więc najczęściej kupowanej. Doceniają to właściciele firm transportowych, którzy szukają prawdziwych oszczędności, a nie pozornych, polegających na zakupie tanich opon.
Bez opony nikt sobie obecnie nie wyobraża jazdy samochodem. Każdy ma świadomość, że jakość opon jest bardzo ważna nie tylko dla bezpieczeństwa jazdy, ale również dla jej komfortu oraz trwałości części samochodowych. Jednak można się zastanowić, dlaczego jeśli wszyscy to wiedzą, to tak mało osób chce kupować opony dobrej jakości i stawia z uporem na opony budżetowe?
(tekst i fot. mat. sponsora)