22 listopada 2024

ZS nr 1: Najładniejszy stół wielkanocny

W ramach Obchodów Światowego Dnia Kelnera w Zespole Szkół nr 1 w Hrubieszowie dnia 27 Marca 2017 r. odbył się Szkolny Konkurs Kelnerski „Na najładniejszy stół wielkanocny”.

Reklamy

 

Konkurs został zorganizowany przez: Beatę Tomaszczuk, Magdalenę Jędruszczak przy współpracy: Moniki Kot i Ewy Szeweńko. Do konkursu przystąpiło siedem drużyn, razem 14 uczniów z klas: IItc (technik kelner), Itb (technik żywienia) i Ib (kuchar z), którzy w zespołach dwuosobowych, według własnego pomysłu, przy wykorzystaniu zastawy i bielizny stołowej zaaranżowali nakrycie stołów dla dwóch osób. Uczennice przygotowały menu z własnych materiałów, wykazując się przy tym zdolnościami kucharskimi. Styl i dodatki użyte do nakrycia były dowolne. Wśród dekoracji wiosenno – świątecznej znalazły się koszyczek ze święconką, palma, pisanki, stroiki wielkanocne, żywe kwiaty: forsycje, bazie, narcyzy, tulipany związane z tematyką wielkanocną. Młodzież wykazała się dużą pomysłowością, kreatywnością i zaangażowaniem nakryciu stołów i obsługi gości oraz swobodną komunikacją.

Konkurs był bardzo pracochłonny, już od godzin porannych młodzież przygotowywała odpowiednie potrawy i napoje, jak i zastawę stołową, które przed konkursem znalazły się na pomocniku kelnerskim. Nad całym przygotowaniem potraw czuwała Magdalena Jędruszczak. Część oficjalna konkursu rozpoczęła się o godzinie 11:50. Czas na przygotowanie stołu wynosił 30 min. Wykonanie zadania zostało poprzedzone 10 minutowym czasem przeznaczonym na zapoznanie się z regulaminem i sprawdzeniem dostępnej zastawy stołowej i wcześniej przygotowanego menu.

Reklamy

Nad prawidłowością przebiegu konkursu czuwało profesjonalne Jury, które tworzyli: honorowy gość – Przemysław Gniecki – właściciel restauracji „U Chłopa”, Wicedyrektorzy Zespołu Szkół nr 1 w Hrubieszowie – Zygmunt Ryszkiewicz i Zbigniew Petruczynik, nauczyciele zawodu – Ewa Szeweńko, Magdalena Jędruszczak, Beata Tomaszczuk, Joanna Janicka. Ocenie podlegały następujące elementy: sylwetka i profesjonalizm kelnera, organizacja i technika pracy, prawidłowość wykonywanych czynności, poprawność i estetyka wykonania zadania, umiejętności z zakresu obsługi konsumenta tj.: przygotowanie stołów, menu i obsługa gości. Wszystkie uczestniczki konkursu, bo brały w nim udział tylko dziewczyny, wykazały się dużymi umiejętnościami i wiedzą z zakresu obsługi gości, znajomości zasad savoir – vivre’u kelnera, jak i zdolnościami kucharskimi. Jury jednogłośnie wytypowało laureatów i przyznało nagrody, które wręczył Dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Hrubieszowie – Marek Kozielewicz i Przemysław Gniecki.

 

Oto wyniki konkursu:

Reklamy

I miejsce – otrzymały Elwira Grądkowska i Iwanna Dmytruk z klasy IItc

II miejsce – Wiktoria Mikulska i Angelika Dyś z klasy IItc

III miejsce – Edyta Jabłońska i Kinga Kwiatkowska z klasy Ib

 

Komisja podziękowała wszystkim uczestniczkom, wręczyła podziękowania i drobne upominki Joannie Małysce i Karolinie Roch z klasy IItc, Dianie Łagowskiej i Klaudii Ciuckiej z klasy Itb, Iwonie Szelestowskiej i Malwinie Mosiądz z klasy IItc, Annie Michalczewskiej i Aleksandrze Mikulskiej z klasy Itb. Nagrody ufundowała Rada Rodziców.

Celem Szkolnego Konkursu Kelnerskiego „Na najpiękniejszy stół wielkanocny” było doskonalenie umiejętności, pomysłowości i kreatywności uczniów, rozwijanie zainteresowań kelnersko-gastronomicznych, doskonalenie umiejętności nakrywania stołów i obsługi gości oraz rozwijanie umiejętności kelnerskich, począwszy od estetycznego wyglądu kelnera i jego zachowanie wobec klienta i podnoszenia poziomu kształcenia.

Podsumowując, przytoczę motto rodziny Gucci: „Jakość pamięta się o wiele dłużej niż cenę”. Dziś, w dobie konsumpcjonizmu fachowiec jest poszukiwany. Profesjonalny kelner musi rozumieć swój zawód, mieć wiedzę – tzn. wykształcenie, posiadać umiejętności, znać ludzi, czyli być dobrym psychologiem i posiadać łatwość komunikacji. Musi wiedzieć wszystko o swoim zawodzie i ciągle się rozwijać. Powinien być uśmiechniętym, życzliwym i szczerym, a przede wszystkim, tak jak mawiał Douglas Kennedy – „dawać gościom to, czego rzeczywiście pragną, a nie to, co myślisz, że pragną”.

Konkurs jest dowodem na to, że młodzież, pomimo, że była z klas pierwszych i drugich, a przed nimi jeszcze dwa lata edukacji i praktyk zawodowych, potrafi wykorzystać nabytą już wiedzę i doświadczenie i wykazać się profesjonalizmem. Gratulujemy wszystkim uczestniczkom konkursu i życzymy doskonalenia kunsztu zawodowego.

 

Beata Tomaszczuk