20 grudnia 2024

XX Międzynarodowe Dni Filmu Religijnego Sacrofilm – podsumowanie

Zakończyły się jubileuszowe XX Międzynarodowe Dni Filmu Religijnego Sacrofilm. 8 projekcji filmowych w Centrum Kultury Filmowej „Stylowy” w Zamościu zgromadziło 840 widzów. W czasie wykładów, prelekcji, dyskusji oraz projekcji filmowych stawiane były pytania o wojnę i pokój – tegoroczne hasło Sacrofilmu.

Reklamy

 

Dwudziesta edycja przeglądu okazała się przełomowa nie tylko z powodu jubileuszu, ale również dlatego, że Międzynarodowe Dni Filmu Religijnego SACROFILM zostały przyjęte do wydarzeń kulturalnych rekomendowanych przez SIGNIS EUROPE – Europejskie Katolickie Stowarzyszenie Komunikacji Społecznej.

SIGNIS jest stowarzyszeniem działającym z inspiracji Kościoła Katolickiego w obszarze mediów elektronicznych. Jest jedyną tego typu organizacją uznawaną przez Stolicę Apostolską, która działa w ścisłym porozumieniu z Papieską Radą d.s. Środków Społecznego Przekazu. SIGNIS  stanowi część światowej organizacji, która gromadzi ludzi Kościoła: duchownych i świeckich działających w różnych typach mediów. SIGNIS  pragnie służyć w budowaniu pomostu pomiędzy kościołem, społeczeństwem oraz światem mediów ze szczególnym uwzględnieniem refleksji nad ich wpływem na człowieka oraz jakość więzi międzyludzkich.

Reklamy

Podczas Sacrofilmu została wręczona nagroda SIGNIS EUROPE za całokształt twórczości. Otrzymał ją Krzysztof Zanussi, który od wielu lat związany jest z Sacrofilmem, obejmując  honorowym patronatem to wydarzenie. 

W programie przeglądu znalazł się najnowszy film Zanussiego  „Obce ciało”. Przed projekcją filmu odbyło się spotkanie reżysera z publicznością. „Obce ciało” to polsko-rosyjsko-włoska koprodukcja w gwiazdorskiej obsadzie. Twórca „Barw ochronnych” powraca do meritum swojego kina autorskiego, pyta o sprawy najważniejsze i prowokuje do dyskusji. Porusza aktualny temat miejsca Boga w przestrzeni publicznej. Wnikliwie obserwuje podział Polski na katolicką i laicką, stawiając swojego bohatera wobec dwóch skrajnie różnych światopoglądów.

Reklamy