27 kwietnia 2024

Interwencja posła Zawiślaka w sprawie Urzędu Celnego w Hrubieszowie

Pismo posła Sławomira Zawiślaka do Szefa Służby Celnej w sprawie planów ograniczenia funkcjonowania Urzędu Celnego w Hrubieszowie.



Zamość, dnia 07.02.2014 r.

 

Szanowny Pan

 

Jacek Kapica

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów

Szef Służby Celnej

 

            Mieszkańcy powiatu hrubieszowskiego są zaniepokojeni planami Ministerstwa Finansów dotyczącymi ograniczenia zakresu uprawnień Oddziału Celnego w Hrubieszowie do obsługi towarów przywożonych lub wywożonych w transporcie kolejowym, mającymi na celu wyłączenie obsługi towarów przewożonych w transporcie drogowym. Zgodnie z projektem rozporządzenia Ministra Finansów w.w zmiany planowane są od 1 marca 2014 r.

            Jak powszechnie wiadomo wkrótce zostanie otwarte przejście drogowe w Dołhobyczowie, ponadto trwa rozbudowa przejścia w Zosinie. Ze względu na swoje sąsiedztwo z Ukrainą władze i mieszkańcy powiatu hrubieszowskiego, wiązali duże nadzieje na możliwość rozwoju przedsiębiorczości i zmniejszenie bardzo wysokiego bezrobocia w tej części Polski Wschodniej. Tym bardziej niepokoją plany ograniczenia zakresu obsługi Oddziału Celnego w Hrubieszowie.

         Można by się spodziewać, że decyzja o ograniczeniu uprawnień Oddziału Celnego w Hrubieszowie będzie tłumaczona względami oszczędnościowymi. Urząd Celny dzierżawił w Hrubieszowie od PKP plac, a obecnie zrezygnował z tej dzierżawy. W opinii mieszkańców i mojej Minister Finansów zaoszczędzi parę groszy, natomiast Hrubieszów zostanie pozbawiony następnego atutu rynkowego,  a co za tym idzie w Oddziale zredukowany zostanie prawdopodobnie również co najmniej jeden etat. Takie działanie niewidoczne w skali budżetu kraju, zdecydowanie negatywnie oddziaływuje na rozwój gospodarczy małych ośrodków, zaś w ogólnym rozrachunku przynosi skutek odwrotny.

            Podniesiony problem budzi zaniepokojenie mieszkańców Hrubieszowa i powiatu hrubieszowskiego, tym bardziej, że bardzo wielu z nich boryka się z problemem bezrobocia, nie mogąc znaleźć stałego zatrudnienia. Dlatego decyzja o realizacji planów względem wymienionego urzędu będzie traktowana przez nich jako kolejny objaw utrwalania dysproporcji społecznych i gospodarczych między Zamojszczyzną a pozostałymi regionami naszego kraju.

            Panu Ministrowi jako Szefowi Służby Celnej znana jest specyfika handlu z Ukrainą, opierająca się na centrach logistycznych z magazynami i składami celnymi położonymi blisko przejść granicznych. Z uwagi na koszt i trudności z uzyskaniem polskiej wizy przez Ukraińców, obrót towarowy z naszym wschodnim sąsiadem w znacznej mierze opiera się na zasadzie Małego Ruchu Granicznego. Dlatego opinia, że odprawy w transporcie drogowym, dotychczas realizowane przez Oddział Celny w Hrubieszowie będą przejęte przez Oddział Celny w Zamościu położony ponad siedemdziesiąt kilometrów od granicy wydaje się być absurdalna. Przykładem tego jest praca oddziałów celnych w Chełmie i Tomaszowie Lubelskim. Nasuwa się zatem pytanie w jakim celu nasze państwo za miliony złotych buduje nowe przejścia na granicy wschodniej? Czy celem Ministerstwa Finansów jest rozwój handlu ze Wschodem oparty tylko na będących zwykle w obcym posiadaniu dyskontach handlowych? Mam nadzieję że nie.

 

            Mając na uwadze powyższe oraz popierając protest osób przeciwnych planom ograniczenia zakresu uprawnień Oddziału Celnego w Hrubieszowie, zwracam się z uprzejmą prośbą o odpowiedź na następujące pytania:

  1. Czym dokładnie są podyktowane, wskazane w niniejszym piśmie, plany dotyczące Oddziału Celnego w Hrubieszowie?
  2. Czy zapadła już decyzja o ograniczeniu zakresu uprawnień w.w Oddziału Celnego? Jeśli nie, to czy są szanse na jej wstrzymanie?
  3. Proszę o podanie kwoty korzyści finansowych dla Skarbu Państwa, będących efektem przeprowadzenia tego krzywdzącego dla mieszkańców ziemi hrubieszowskiej działania.

 

Sławomir Zawiślak

Poseł na Sejm RP