W dniach 15 – 17.11.2013r w ramach projektu „To nasz czas – integracja w gminie Dołhobyczów” Stowarzyszenie „Aktywni” z Przewodowa zorganizowało wizytę studyjną do Wioski Fantazji w Karwnie w województwie pomorskim.
Karwno jest to wieś położona w północno-wschodniej części Gminy Czarna Dąbrówka na północnym stoku szerokiej doliny Łupawy.
Karwno to niewielka wioska położona wśród lasów i jezior, 3 km w bok od trasy Gdańsk -Słupsk. Liczy około 300 mieszkańców. Karwno to popegeerowska wieś, która jak wiele innych zagubiła się w wirze przemian gospodarczych. Wieś straciła swą dawną rolę. Ludzie do niedawna zajmujący się praca w PGR nie odnaleźli się w nowej rzeczywistości. Poskutkowało to powstaniem licznych problemów społecznych. Karwno jest więc miejscowością podobną do wielu miejscowości na terenie gminy Dołhobyczów.
W celu ożywienia gospodarki wiejskiej utworzono tam wioskę tematyczną. Zaletą tego programu jest to, że nie wymaga dużych pieniędzy, przynajmniej na początku i angażuje wielu mieszkańców. Można go wprowadzić w większości wsi, nawet tam, gdzie nie ma nic ciekawego. Stworzenie wsi tematycznej to sposób na wypłynięcie na szersze wody, na znajdowanie nowych sposobów zarabiania w warunkach gospodarki opartej na wiedzy i globalizacji. Wadą tego rozwiązania jest to, że odbiega daleko od przyzwyczajeń ludzi mieszkających na wsi. Dlatego nie pieniądze, a bariery natury psychologicznej i socjologicznej są główną przeszkodą w jego wprowadzaniu.
Wizyta studyjna miała więc na celu zapoznanie się z ideą wioski tematycznej oraz z zasadami jej funkcjonowania.
Program wioski obejmuje m.in.
– warsztaty bębniarskie,
– naukę tańca – samby, tańca hula,
– warsztaty kuglarskie m.in. żonglerka piłeczkami, maczugami, talerzami, obręczami,
– zabawy z chustą Klanzy,
– pokazy fireshow,
– warsztaty manualne np. biżuteria z koralików.
Uczestnicy wizyty wzięli udział w zabawach z chustą Klanzy, w nauce tańca hula, a także w grze terenowej, której celem było zbudowanie genereatora fantazji, który chroni Krainę Fantazji przed szarością. Uczestnicy spotykali na swojej drodze liczne fantazyjne postacie, które albo im pomagały w osiągnięciu celu, albo przeszkadzały. Spotkali m.in. Kapłankę Fantazji, Astrologa, Czarownicę, Kupca, Szaloną Damę.
Udział w grze zagwarantował mnóstwo wrażeń a także wzrost adrenaliny, ponieważ trwała rywalizacja między drużynami, aby szybciej zbudować Generator Fantazji.
Uczestnicy mieli również okazję uczestniczyć w pokazach fireshow, a także spróbować kuchni kaszubskiej.
Zdjęcia:
http://dolhobyczow.pl/asp/pl_start.asp?typ=13&sub=8&menu=10&dzialy=10&akcja=artykul&artykul=1182
Info i fot. UG Dolhobyczów