22 listopada 2024

O ekologii, pracy i pasji w hrubieszowskiej szkole…

7 listopada Zespół Szkół nr 1 w Hrubieszowie odwiedził Pan Krzysztof Gronek z zawodu leśnik, który reprezentował Nadleśnictwo Strzelce.

Reklamy

7 listopada br. klasę IVT4d (Zespół Szkół nr 1 w Hrubieszowie) odwiedził Pan Krzysztof Gronek z zawodu leśnik, który reprezentował Nadleśnictwo Strzelce.

Nadleśnictwo to położone jest w południowo – wschodniej części województwa lubelskiego. Od północy graniczy z nadleśnictwem Chełm, od zachodu – Nadleśnictwem Krasnystaw, od południa granicą są Mircze i Tomaszów. Wschodnia granica nadleśnictwa pokrywa się z granicą państwową z Ukrainą. Lasy Nadleśnictwa Strzelce leżą na terenie trzech powiatów (Chełm, Hrubieszów i Zamość), dziewięciu gmin (Białopole, Dubienka, Horodło, Hrubieszów, Trzeszczany, Uchanie, Werbkowice, Grabowiec i Miączyn) oraz na terenie miasta Hrubieszów.

Reklamy

Pan Krzysztof zapoznał nas z zadaniami nadleśniczego, który  prowadzi samodzielnie gospodarkę leśną na podstawie specjalnego planu oraz odpowiada za stan lasu.

Patrolowanie lasu, ciągły przegląd stanu wycinki drzewa oraz dopilnowanie, aby szkodliwe dla drzew owady za bardzo się nie namnożyły – to najważniejsze zadania leśnika.

Reklamy

Nasz gość zapoznał nas także z zasadami hodowli lasu. Dowiedzieliśmy się m.in., że na miejsce każdego wyciętego drzewa zostaje posadzone nowe. Pan K. Gronek opowiedział nam o rodzajach rębni w lasach. Rębnia to zespół wykonywanych czynności, które prowadzą do stopniowej przemiany pokoleń w lesie. Poprzez usuwanie drzew lub drzewostanu, tworzy się korzystne warunki dla zainicjowania i rozwoju nowego pokolenia drzew pożądanych gatunków. Kształtuje się odpowiednią budowę drzewostanu, zapewnia naturalną różnorodność biologiczną i trwałość w zmieniających się przecież warunkach środowiska.  Jak się dowiedzieliśmy, w Polsce zalesienie wynosi obecnie 28%. Przewiduje się  wzrost lesistości do 30% w 2020 r. i 33% w roku 2050.

Zostaliśmy też zaznajomieni z tym, jak nie szkodzić lasom, które przynoszą człowiekowi tyle korzyści.  Pan K. Gronek opowiedział też jakie kryteria należy spełnić, aby móc zostać leśnikiem i  tak, jak w przypadku naszego gościa – wykonywać coś, co się lubi. Otrzymaliśmy foldery i kilka numerów czasopisma GŁOS LASU.

Jeden z uczniów zauważa: zajęcia były niezwykle interesujące i dzięki nim dowiedzieliśmy się wielu zaskakujących faktów na temat pracy leśnika, która z  pozoru wydaje się bardzo łatwa, jednak nie powinniśmy dać się zwieść pozorom, gdyż praca ta wymaga niezwykle wielkiej odpowiedzialności. Ciekawy człowiek, ciekawe zajęcie – stwierdza inny.

Podobne, edukacyjne zajęcia leśnik zrealizował też dla uczniów z  Powiatowego Zespołu  Placówek Szkolno – Wychowawczych.

Serdecznie dziękujemy za poświęcony czas i życzliwość, mając  nadzieję na dalszą współpracę.

 

Marcin Baran / D. Buchowiecki