W połowie marca do bazy Ghazni dotarła partia wozów MaxPro Dash. To kolejny typ pojazdu minoodopornego dla żołnierzy Polskich Sił Zadaniowych w Afganistanie.
Kilkanaście pojazdów minoodpornych MaxxPro Dash w drugiej połowie marca rozpoczęło służbę w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Afganistanie. Pojazdy zostały wypożyczone od strony amerykańskiej na podstawie umowy ACSA (Acquisition and Cross-Servicing Agrement).
MaxxPro Dash jest odmianą użytkowanego od września 2010 roku w Polskich Siłach Zadaniowych w Afganistanie pojazdu MaxxPro. Najważniejszą zmianą w stosunku do wcześniejszej wersji jest przede wszystkim niezależne zawieszenie pozwalające na lepsze pokonywanie przeszkód terenowych i zapewniające większą stabilność pojazdu. Na wyposażeniu MaxxPro Dash znajdują się m. in.: system przeciwpożarowy, system umożliwiający kontynuowanie jazdy z przestrzelonymi oponami, system łączności wewnętrznej, system ochrony ABC, wyciągarka sterowana elektrycznie, elektrycznie sterowana wieża dla strzelca, system ogrzewania i klimatyzacji wnętrza pojazdu. Wstrząsoodporne fotele dla załogi i desantu posiadają czteropunktowe pasy bezpieczeństwa. MaxxPro Dash wyposażone są w system zakłócający Symphony, system lokalizacji wojsk własnych Blue Force Tracker oraz szereg urządzeń łączności zarówno amerykańskiej i polskiej.
Załogę MaxxPro Dash stanowi kierowca, dowódca wozu oraz strzelec pokładowy. W części transportowej znajduje się miejsce dla 4 żołnierzy desantu.
MaxxProDash to pojazd klasy MRAP (mine-resistant ambush-protected). Jego zadaniem jest zapewnienie żołnierzom ochrony przed najczęściej stosowanymi w Afganistanie przydrożnymi ładunkami wybuchowymi. Ochronę przeciwminową zapewnia m. in. kadłub z dnem w kształcie litery V.
MaxxPro Dash to kolejny obok MaxxPro, KTO Rosomak i Cougar pojazd minoodporny znajdujący się na wyposażeniu Polskich Sił Zadaniowych w Afganistanie.
Przed dostarczeniem pojazdów do Ghazni, w bazie sił koalicyjnych w Bagram 20 polskich żołnierzy uczestniczyło w kursie kierowców na MaxxPro Dash. Podczas tygodniowego, 40-godzinnego szkolenia żołnierze zapoznali się z pojazdem, jego wyposażeniem i systemami oraz realizowali praktyczną naukę jazdy.
***
Tekst i zdjęcia: Artur Weber/PKW Afganistan