Wielu przedsiębiorców prowadzących indywidulaną działalność gospodarczą albo działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej na zasadzie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacja o Działalności Gospodarczej otrzymało, za pośrednictwem poczty email informację o zmianach związanych z obsługą.
Poczynając od dnia 13 grudnia 2021 roku wszelkie zadania związane z wpisem przedsiębiorcy: założeniem działalności gospodarczej, aktualizacją danych, zawieszeniem działalności gospodarczej, wykreśleniem realizowane będą za pośrednictwem Konta Przedsiębiorcy dostępnego na Biznes.gov.pl. Przez portal można będzie również wyszukać przedsiębiorcę, zaś firmą elektronicznie zarządzać będzie mógł również pełnomocnik przedsiębiorcy. Zmiany dotyczą również wzorów: formularzy, zaświadczeń i instrukcji.
Pierwsze kroki na biznes.gov.pl
Po wpisaniu adresu: www.biznes.gov.pl, na stronie startowej widoczne będą zakładki: Informacje, Katalog usług i Konto przedsiębiorcy, zaś w środkowej części trzy kafle: Zarejestruj działalność gospodarczą, Zmień dane w CEIDG oraz Wyszukiwarka CEIDG.
Klikając na Konto Przedsiębiorcy, po zalogowaniu uzyskamy dostęp do danych swojej firmy (działalności wpisanych dotychczas do CEIDG).Jeżeli już wcześniej byliśmy zarejestrowani do usług publicznych, posiadamy Profil Zaufany lub e-Dowodu, wówczas klikamy: Zaloguj się przez Login.gov.pl. Jeżeli nie mamy jeszcze takiej możliwości winniśmy założyć Profil Zaufany. Informację jak to zrobić opisaliśmy w artykule: Porady prawne: Załatwianie spraw urzędowych przez internet: – portal gov.pl.
Po kliknięciu na: Zaloguj się przez Login.gov.pl wybieramy sposób logowania: profil zaufany, e-dowód albo bankowość elektroniczną.
Przedsiębiorca nie musi niczego przenosić. Transfer danych firmy nastąpił automatycznie. Podobnie, jak dotychczas uzyskujemy możliwość samodzielnego wygenerowania zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
Z Konta Przedsiębiorcy dostępne są przekierowania na stronę: PUE ZUS, e-Urząd Skarbowy, oraz GOV.PL.
Za pośrednictwem Konta Przedsiębiorcy można również utworzyć firmową skrzynkę do doręczeń elektronicznych. Chodzi o utworzenie nowego adresu do e-Doręczeń u publicznego dostawcy ewentualnie dopisanie adresu do bazy adresów elektronicznych.
Adres do e-Doręczeń ma uprościć komunikację z urzędami, jednocześnie ostatecznie ma wyprzeć komunikacje papierową. Sprawy w postępowaniu administracyjnym mają być załatwiane wyłącznie elektronicznie. Przy czym przedsiębiorcy aktualnie nie mają obowiązku posiadania adresu do e-doręczeń, taki adres będzie obowiązkowy od 01 października 2026 roku, zaś dla spółek prawa handlowego wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego od 01 października 2022 roku.
W zakładce Informacje można znaleźć istotne dla prowadzenia działalności gospodarczej informacje i odnośniki do innych rejestrów np. do BDO – za pośrednictwem odesłania pod hasłem Ochrona środowiska.
adwokat Magdalena Kusik-Balicka
Kancelarie Adwokatów i Radców Prawnych DĄBEK & KUSIK
22-500 Hrubieszów, ul. Rynek 36
we współpracy ze Stowarzyszeniem Inicjatyw Wschodnich w Hrubieszowie oraz
Stowarzyszeniem Sołtysów Gminy Hrubieszów w Hrubieszowie
Zobacz też:
Porady prawne: Kiedy wygaśnie obowiązek płacenia alimentów, nowe zasady prawa rodzinnego
Porady prawne: Kiedy wygaśnie obowiązek płacenia alimentów, nowe zasady prawa rodzinnego