25 listopada 2024

9. Przegląd Nowego Kina Francuskiego

Centrum Kultury Filmowej „Stylowy” w Zamościu oraz Instytut Francuski w Polsce zapraszają na 9. Przegląd Nowego Kina Francuskiego. W programie znalazły się najciekawsze filmy francuskie ostatnich lat, prezentowane i nagradzane na międzynarodowych festiwalach.

Reklamy

 

W Zamościu 9. edycja Przeglądu Nowego Kina Francuskiego odbędzie się  w dniach 1-8 czerwca 2018, godz. 19:00 w CKF Stylowy, ul. Odrodzenia 9.  



PROGRAM:

Reklamy

1 czerwca 2018 | 19:00 | Paryż i dziewczyna

2 czerwca 2018 | 19:00 | Momo

Reklamy

3 czerwca 2018 | 19:00 | Isabelle i mężczyźni

4 czerwca 2018 | 19:00 | 120 uderzeń serca

5 czerwca 2018 | 19:00 | Jeannette. Dzieciństwo Joanny d’Arc

6 czerwca 2018 | 19:00 | Sierota

7 czerwca 2018 | 19:00 | Cierpliwi pacjenci

8 czerwca 2018 | 19:00 | Barbara

Bilet na jeden film: 12 zł (norm.), 10 zł (ulg.), 9 zł (przy zakupie biletów na więcej niż 3 filmy), karnet na wszystkie filmy: 72 zł . Bilety do nabycia w kasach CKF Stylowy, ul. Odrodzenia 9 lub online*: www.stylowy.net  *Uwaga! Karnety oraz bilety promocyjne za 9 zł  dostępne wyłącznie w kasach kina.

PARYŻ I DZIEWCZYNA (Jeune femme) reż. Léonor Serraille, Francja 2017, 97 min

 

Złota Kamera za najlepszy debiut MFF w Cannes 2017

 

Paula właśnie zakończyła dziesięcioletni związek i jest na skraju załamania nerwowego. Doszczętnie spłukana, w towarzystwie kota, który stanowi jej jedyny majątek, powraca do Paryża po długiej nieobecności. W trakcie poznawania różnych osób, które los stawia na jej drodze, bohaterka nabiera determinacji, aby zacząć wszystko od nowa – i tym razem wyłącznie na swoich zasadach.

 

MOMO (Momo) reż. Vincent Lobelle, Sébastien Thiéry, Francja 2016, 85 min

 

André i Laurence to bezdzietna para, mieszkająca na cichych przedmieściach Paryża. Wiodą spokojne i raczej nudne życie. Pewnego dnia odkrywają w swoim domu nieproszonego gościa – mówiącego obcym dialektem dziwaka, który oznajmia im, że jest ich synem. André, wierząc, że padli ofiarą pomyłki lub naciągacza, nie chce mieć z nim nic wspólnego. Natomiast Laurence, w obliczu czegoś tak niewytłumaczalnego, nagle staje się matką, którą nigdy nie była i przyjmuje z otwartymi ramionami swojego odnalezionego syna, a także jego żonę i psa…

 

ISABELLE I MĘŻCZYZNI (Un beau soleil intérieur) reż. Claire Denis, Francja, 2017, 94 min

 

Nominacja dla Najlepszej Aktorki Cezary 2018

 

Isabelle mieszka w Paryżu. Jest rozwiedzioną, samotną matką. Jako kobieta dojrzała wie, czego chce i wie, co sama może zaoferować. Po latach rozczarowujących relacji, po raz kolejny próbuje znaleźć miłość. Chce odszukać tę jedyną, prawdziwą i do końca życia, chociaż chyba już przestała w nią wierzyć. Spotyka na swej drodze nowego mężczyznę, przy którym przeżywa skrajne emocje: od radości i nadziei po zagubienie i smutek.

 

120 UDERZEŃ SERCA  (120 battements par minute) reż. Robin Campillo, Francja 2016, 143 min

 

Grand Prix oraz Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI na MFF w Cannes 2017

Cezary 2018: Najlepszy film, scenariusz, debiut, aktor drugoplanowy, montaż i muzyka

 

W filmie Campillo euforia spotyka rozpacz, a przyspieszone bicie serca przypomina tykanie odliczającego czas zegara. Bo o wyścig z czasem tu chodzi: są wczesne lata 90-te, epidemia AIDS zbiera we Francji żniwo przy cichej zgodzie rządu i koncernów farmaceutycznych. Zmowę milczenia wokół choroby akcjami, marszami, happeningami starają się przerwać aktywiści z paryskiego ACT UP.

 

JEANNETTE. DZIECIŃSTWO JOANNY D’ARC (Jeanette, l’enfance de Jeanne d’Arc), reż. Bruno Dumont, Francja 2017, 115 min

 

Nagrody : Quinzaine des Réalisateurs Cannes 2017, Karlove Vary 2017

 

Bruno Dumont nie przestaje zaskakiwać. Tym razem ulubieniec nowohoryzontowej publiczności wziął na warsztat biografię Joanny d’Arc. Zamiast jednak skupić się na najważniejszych wydarzeniach z życia francuskiej bohaterki narodowej, reżyser postanowił przedstawić na ekranie jej dzieciństwo. Łącząca żarliwą wiarę z nieposkromionym gniewem Joanna, tak jak wielu bohaterów francuskiego reżysera, zostaje umiejscowiona na pograniczu grzechu i świętości. Sam film, mimo historycznego kostiumu, stanowi natomiast celny komentarz do czasów, w których fanatyzm religijny coraz częściej stanowi źródło przemocy.

 

SIEROTA (Orpheline) reż. Arnaud des Pallières, Francja 2016, 111 min

 

Portret jednej kobiety na czterech różnych etapach życia. Mała dziewczynka ze wsi bierze udział w tragicznej zabawie w chowanego. Nastolatka miota się od ucieczki do ucieczki i od mężczyzny do mężczyzny, bo wszystko to jest lepsze niż jej smutny dom. Młoda dziewczyna z prowincji przybywa do Paryża, gdzie ociera się o katastrofę. Spełniona kobieta ufa, że przeszłość jej nie dopadnie. Cztery różne aktorki wcielają się w jedną i tę samą postać.

 

CIERPLIWI PACJENCI (Patients) reż. Grand Corps Malade i Mehdi Idir, Francja 2016, 112 min

4 nominacje do Cezarów 2018

 

Wstawać, ubierać się, chodzić, grać w koszykówkę – tych wszystkich czynności Ben nie potrafi wykonywać w chwili, kiedy po ciężkim wypadku trafia do ośrodka rehabilitacyjnego. Jego nowi znajomi to tetraplegicy, paraplegicy, osoby z urazami czaszkowo-mózgowymi… Krótko mówiąc: inwalidzi z najwyższej półki. Razem będą odkrywać, czym jest cierpliwość. Będą walczyć, żartować, drzeć się na siebie, flirtować, a przede wszystkim wspólnie znajdą siły, by na nowo uczyć się życia. „Pacjenci” to historia o ponownych narodzinach, o chaotycznej podróży, na którą składają się zwycięstwa i porażki, łzy i salwy śmiechu oraz, co najważniejsze, spotkania: człowiek nie wraca do zdrowia w samotności. Film oparty na historii słynnego francuskiego slamera Grand Corps Malade.

 

BARBARA (Barbara) reż. Mathieu Amalric, Francja 2017, 98 min

 

Cezar 2018 dla Najlepszej Aktorki

 

Mathieu Amalric łączy w „Barbarze” swoje twórcze zainteresowania, występując po obu stronach kamery. Co więcej, jest reżyserem nie tylko na planie, ale i w filmie. Bowiem Yves, w którego rolę się wciela, przygotowuje się do nakręcenia fabuły o popularnej francuskiej piosenkarce. Obserwuje Brigitte, aktorkę bardzo sumiennie przygotowującą się do powierzonego jej zadania, i nie jest pewien czy więcej inspiracji czerpie od niej, czy może od samej Barbary.  

 

źródło, grafika: CKF Stylowy