26 kwietnia 2024

Indywidualne konto ubezpieczonego w ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zakłada konto osobie ubezpieczonej na podstawie pierwszego dokonanego przez płatnika składek zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych bądź powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.

Na indywidualnym koncie ubezpieczonego ewidencjonowane są dane przekazywane do Zakładu przez płatników składek oraz otwarte fundusze emerytalne tj.

            –  dane identyfikacyjne: imię, nazwisko, data urodzenia, rodzaj i numer dokumentu

                 tożsamości, adres,

            –  dane ewidencyjne: płeć, drugie imię, obywatelstwo, nazwisko rodowe,

            – dane dotyczące członkowstwa  w otwartym funduszu emerytalnym, oraz terminach
                 przekazywania składek,

            –  dane dotyczące przebiegu ubezpieczeń tj. okres ubezpieczeń, tytuł ubezpieczeń, podstawy
                 wymiaru składek, okres przerw w opłacaniu składek,

            – dane dotyczące kwot należnych i opłaconych składek na ubezpieczenie emerytalne,
                 rentowe chorobowe, wypadkowe oraz zdrowotne jak również wysokość należnej
                oraz odprowadzonej składki do OFE,

            –  dodatkowo począwszy od maja 2011 r. na koncie ubezpieczonego ewidencjonowane są

                 informacje o zwaloryzowanej wysokości części opłaconych składek na ubezpieczenie

                 emerytalne wraz z wyegzekwowanymi od tych składek odsetkami za zwłokę.

Szczególnie ważne dla osoby ubezpieczonej są dane dotyczące kwoty zwaloryzowanego kapitału początkowego oraz  zwaloryzowanej wysokości składek na ubezpieczenie emerytalne ponieważ w oparciu o te dane wyliczana będzie w przyszłości emerytura z I filaru.

Osoby ubezpieczone urodzone po 31 grudnia 1968 r. zobowiązane były do zawarcia umowy z wybranym przez siebie otwartym  funduszem emerytalnym do 30 września 1999 r. bądź w ciągu 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń. W przypadku gdy ubezpieczony nie przystąpi do OFE Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyznaczy otwarty fundusz emerytalny w drodze losowania. Losowanie odbywa się dwa razy w roku w ostatnim dniu roboczym miesiąca stycznia i lipca.

Nabycie członkowstwa w otwartym funduszu uwarunkowane jest podleganiem do ubezpieczeń społecznych w dniu podpisania umowy bądź w okresie 12 miesięcy przed zawarciem umowy.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych w okresie do 30 kwietnia 2011 r. przekazywał do Otwartego Funduszu Emerytalnego 7,3 % podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne. W okresie od maja 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. do OFE przekazywane jest 2,3%,  pozostała część składki 5% ewidencjonowana jest na subkoncie. 

Otwarty Fundusz Emerytalny zobowiązany jest do przesłania każdemu członkowi informacji o środkach zgromadzonych na jego koncie. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w przekazywaniu składek ubezpieczony ma prawo złożyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych reklamację za pośrednictwem portalu internetowego PUE lub na formularzu ZUS ZZU bądź w formie dowolnego pisma za pośrednictwem poczty jak również osobiście na Sali Obsługi Klientów. Reklamacja winna zawierać dane umożliwiające identyfikację ubezpieczonego czyli numer PESEL, adres  oraz określenie przyczyny.

Przed podjęciem decyzji o złożeniu przedmiotowej reklamacji należy pamiętać iż brak składek w OFE jest uzasadniony w przypadku gdy osoba ubezpieczona:

–   przebywała na zwolnieniu lekarskim,

–   przebywała na urlopie bezpłatnym ,

– nie został osiągnięty przychód stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie
     emerytalne,

– przekroczona została górna granica rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie
     emerytalne i rentowe (w 2012 roku jest to kwota 105 780 zł.)

Osoby urodzone po 31 grudnia 1948 r. otrzymują z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do 31 sierpnia każdego roku informację o stanie konta w ZUS według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego. Wyjątkowo informacja za 2011 r. i 2012 r. zostanie rozesłana w  2013 r.

W przypadku gdy osoba ubezpieczona po przeanalizowaniu informacji stwierdzi nieprawidłowości w zakresie danych identyfikacyjnych, ewidencyjnych  oraz składek na ubezpieczenie emerytalne  może  zwrócić się z pisemnym wnioskiem o udzielenie informacji podając numer PESEL bądź przez Internet po zalogowaniu się na profil ubezpieczonego na Platformie Usług Elektronicznych (PUE). Niezbędne informacje ubezpieczony również uzyska bezpośrednio na  Sali Obsługi Klientów w terenowych jednostkach organizacyjnych ZUS.