Jak nie dać się oszukać podczas internetowych zakupów? W jaki sposób sprawdzić wiarygodność sprzedającego? Co zrobić, gdy zamiast zamówionego nowego telefonu dostaniemy np. ziemniaka albo trociny? Jak rozpoznać i uniknąć internetowych oszustów?
O tym wszystkim studentom Uczelni Państwowej w Zamościu opowiedział Radosław Juźwiak z Allegro.pl podczas webinarium „Bezpieczne zakupy w sieci” zorganizowanego przez Zakład Finansów i Rachunkowości oraz Zakład Pedagogiki UPZ w ramach programu Nowoczesne Zarządzanie Biznesem.
Radosław Juźwiak pracuje w Dziale Bezpieczeństwa platformy Allegro.pl, a w przeszłości pracował dla innego popularnego serwisu olx.pl. Spotkanie z nim rozpoczęła wykładowczyni UPZ mgr Anna Kierepka-Kasztelan. Następnie o zagrożeniach występujących podczas internetowych zakupów i możliwościach zabezpieczenia naszych pieniędzy opowiedział gość spotkania. Wydarzenie cieszyło się sporym zainteresowaniem, wzięło w nim bowiem udział ponad 100 osób.
Radosław Juźwiak scharakteryzował szeroką paletę internetowych zakupów, a swój wykład ubarwiał anegdotami z życia, o których spora część z nas czyta w prasie oraz na portalach informacyjnych. – Na pewno każdy z nas słyszał o tym, jak ktoś w Polsce zamówił telefon a otrzymał cegłę lub ziemniaka albo trociny? Takie sytuacje się zdarzają – mówił specjalista z Allegro.pl i podsuwał możliwe sposoby weryfikacji autentyczności sprzedawców w Internecie. – Jeśli kiedyś traficie na sklep internetowy z tylko jedną formą płatności, to na 99% może to być sklep fałszywy. Taki sklep można sprawdzić w rejestrze przedsiębiorców. Warto też poszukać i poczytać opinie i komentarze internautów o danym sklepie. Należy również zwrócić uwagę, czy z tym sklepem współpracują pośrednicy płatności. Ich brak może być podejrzany – wyliczał możliwości zabezpieczenia się przed oszustami ekspert. Gość spotkania zwrócił także uwagę i ostrzegał przed próbami wyłudzenia za pomocą portali społecznościowych czy komunikatorów jak np. Messenger. Dzieje się tak, gdy ktoś przejmie konto naszego znajomego i następnie pisze do nas z prośbą o przelew, pożyczkę lub kliknięcie w link.
Webinarium „Bezpieczne zakupy w sieci” odbyło się online 10 maja. Zorganizowane zostało przez Zakład Finansów i Rachunkowości oraz Zakład Pedagogiki Uczelni Państwowej w Zamościu
Spotkanie odbyło się w ramach programu Nowoczesne Zarządzanie Biznesem, który powstał z inicjatywy Związku Banków Polskich i Biura Informacji Kredytowej. Obecnie realizowany jest w ok. 120 polskich uczelniach m.in. w Uczelni Państwowej w Zamościu. Projekt realizowany jest w przeświadczeniu, że połączenie doświadczeń dydaktycznych i naukowych z wiedzą praktyczną pozwoli na lepsze przygotowanie odbiorców do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej.
(info i fot. UPZ)
Zobacz też:
Tragiczny wypadek – zginął motocyklista
LubieHrubie na Instagramie