Bezpłatna aplikacja „Granica” wdrożona przez Służbę Celną to kolejna innowacyjna usługa* dla osób przekraczających granicę. Aplikacja, przygotowana na urządzenia mobilne, udostępnia informacje o aktualnej sytuacji na polskich, drogowych przejściach granicznych. Pozwala uzyskać informacje o długości kolejki, średnim czasie oczekiwania na odprawę, prognozach zmiany tego czasu w najbliższych godzinach. Daje możliwość zaplanowania i wyboru najdogodniejszego przejścia granicznego.
Reklamy
Wschodnia granica Polski jest również zewnętrzną granicą Unii Europejskiej. Rosnący z roku na rok ruch osobowy i towarowy powoduje konieczność dostarczenia precyzyjnych informacji o warunkach panujących na i przed przejściami granicznymi. Wiedza ta pozwala na wybór najdogodniejszego przejścia granicznego przez kierowców zarówno w ruchu towarowym jak i osobowym.
„Priorytetem Służby Celnej jest wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i świadczenie coraz lepszych usług dla osób przekraczających granicę Polski. Stąd też zrodził się pomysł na innowacyjną aplikację mobilną“ – mówi komisarz Marta Radomska, naczelnik Wydziału Informatyki Izby Celnej w Białymstoku.
Aplikacja mobilna „Granica” prezentuje pełną informację o czasach oczekiwania na polskich przejściach granicznych z Rosją, Białorusią i Ukrainą z możliwością przełączania się między tymi odcinkami, a także możliwością zmiany typu pojazdu, którym podróżujemy (osobowy/ciężarowy) i kierunku podróży (przyjazd do Polski/wyjazd z Polski). Kierowca planujący przekroczenie granicy będzie miał wyliczony indywidualny czas, który pozostał do wjazdu na teren danego przejścia zarówno w kierunku wywozowym, jak i przywozowym do Polski. Wykrywa także kierunek poruszania się jej użytkownika i na tej podstawie wyświetla dane przyjazdowe lub wyjazdowe wg położenia względem granicy RP.
Nowa usługa Służby Celnej prezentuje również prognozę czasów oczekiwania na kolejny tydzień na podstawie danych archiwalnych zgromadzonych w serwisie www.granica.gov.pl. Dzięki synchronizacji z serwisem istnieje także możliwość wysłania użytkownikowi powiadomień i komunikatów we wszystkim możliwych do wyboru językach. Komunikaty mogą być ogólne lub dotyczyć konkretnych przejść.
Dodatkową funkcją „Granicy” po jej pobraniu jest interfejs aplikacji typu „widget” dla systemu Android oraz „kafelek” dla systemu Windows Phone. Pokazuje on podróżnemu w skróconej formie aktualny czas oczekiwania na wybranych przejściach, oraz umożliwia szybkie uruchomienie pełnej aplikacji.
Dzięki aplikacji „Granica” podróżni, kierowcy ciężarówek oraz przedsiębiorcy zajmujący się międzynarodowym obrotem towarowym uzyskają indywidualną informację o czasie przekroczenia granicy oraz bieżącą informację o sytuacji przed i na wybranym przejściu granicznym. Nowa usługa Służby Celnej ułatwi również kierowcom planowanie podróży, poprzez wykorzystanie modułu prognozy czasu oczekiwania na najbliższy tydzień oraz pozwoli wybrać najdogodniejsze do przekroczenia przejście graniczne.
Bezpłatna aplikacja „Granica” dostępna jest na urządzenia mobilne z najpopularniejszymi systemami operacyjnymi (iOS, Android, Windows Phone) w sklepach poszczególnych systemów (App Store, Google Play, Windows Phone Store) w 6 językach: polskim, angielskim, rosyjskim, ukraińskim, białoruskim i niemieckim.
Pod koniec grudnia na wszystkie drogowe przejścia graniczne z Rosją, Białorusią i Ukrainą trafi blisko 100 tys. ulotek informacyjnych prezentujących aplikację i zachęcających podróżnych do korzystania z niej.
W ostatnich latach Służba Celna wdrożyła wiele innowacyjnych usług i ułatwień w przekraczaniu granicy, takich jak np:
- zielone korytarze (specjalne pasy dla podróżnych przewożących towary w ramach przysługujących limitów),
- e-zwrot VAT (elektroniczny system przetwarzający dokumenty Tax Free)
- e-Booking Bus (możliwość rezerwacji czasu odprawy granicznej autokarów i busów on-line),
- fast WAY (szybka ścieżka dla pustych ciężarówek powracających do UE),
- strefy buforowe (system regulacji ruchu w kilkukilometrowej odległości od przejść granicznych uruchamiany w przypadku większych spiętrzeń w ruchu, w celu wyeliminowania zjawiska objeżdżania samochodów oczekujących w kolejce i zwiększenia bezpieczeństwa),
- wirtualny przewodnik (aplikacja internetowa pozwalająca podróżnym wirtualnie przekroczyć granicę i przygotować się do odprawy granicznej),
- kamery on-line (kamery, dzięki którym można obejrzeć w czasie rzeczywistym aktualne natężenie ruchu na wybranych przejściach granicznych).
W najbliższym czasie Służba Celna planuje pilotażowe uruchomienie na dwóch przejściach granicznych systemu e-Booking TRUCK (możliwość rezerwacji czasu odprawy granicznej ciężarówek poprzez specjalną aplikację on-line).
info i fot. SCRP