22 listopada 2024

Szkoły z woj. lubelskiego mogą zgłaszać się do udziału w projekcie „Ferie z ekonomią”

Rozpoczyna się rekrutacja do kolejnej edycji projektu „Ferie z ekonomią”. W roku szkolnym 2018/19 po raz pierwszy jest on adresowany do uczniów szkół podstawowych. Na czym polega inicjatywa Fundacji Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, która już od 7 lat dba o edukację ekonomiczną najmłodszych mieszkańców obszarów wiejskich?

Reklamy

 

„Ferie z ekonomią” to dodatkowe, dobrowolne zajęcia z zakresu ekonomii i przedsiębiorczości, realizowane w szkołach podstawowych. Są one adresowane do uczniów klas VII i VIII, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę ekonomiczną poza tradycyjnymi lekcjami w szkole. Projekt jest podzielny na dwa etapy. W pierwszym, realizowanym w okresie jednego tygodnia ferii zimowych uczniowie poprzez udział w grach i zabawach ekonomicznych przyswajają wiedzę ekonomiczną. Uzupełnieniem zajęć jest wizyta u lokalnego przedsiębiorcy oraz w pobliskim wbanku. W drugim etapie projektu, realizowanym w okresie 2 miesięcy po zakończeniu ferii, zadaniem uczniów będzie – na bazie zdobytej wiedzy – przygotowanie pracy projektowej – modelu biznesowego własnej firmy. Autorów 5 najlepszych prac czeka wizyta Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira S. Skrzypka w Warszawie oraz udział w profesjonalnych warsztatach ekonomicznych.

– Funkcjonowanie we współczesnym świecie, już od najmłodszych lat, wymaga znajomości narzędzi finansowych i bankowych. To samo dotyczy kształtowania wśród młodzieży postaw przedsiębiorczych, rozumianych nie tylko jako umiejętność prowadzenia własnej działalności gospodarczej, ale przede wszystkim radzenia sobie w każdej sytuacji. W projekcie „Ferie z ekonomią” wychodzimy naprzeciw tym potrzebom. Jego uczestnicy zdobędą kluczowe umiejętności, takie jak: postawa przedsiębiorcza, inicjatywność, zaradność. Ponadto zyskają niezbędną wiedzę ekonomiczną i społeczną oraz związane z nimi kompetencje obywatelskie, które pomogą im w niedalekiej przeszłości w funkcjonowaniu w życiu społecznym i zawodowym. Oczywiście nie zabraknie również tematów związanych z funkcją pieniądza, rolą banku centralnego oraz innych podstawowych pojęć wprowadzających młodzież w samodzielne gospodarowanie własnymi pieniędzmi – mówi Krzysztof Podhajski, prezes zarządu Fundacji Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.

Reklamy

 

Kto może wziąć udział w zajęciach?

Realizowana w roku szkolnym 2018/19, druga edycja projektu „Ferie z ekonomią” adresowana jest do uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych z gmin wiejskich i terenów wiejskich gmin miejsko-wiejskich, znajdujących się na terenie 5 województw: warmińsko-mazurskiego, kujawsko-pomorskiego, podlaskiego, lubelskiego oraz świętokrzyskiego. W projekcie, który potrwa do czerwca 2019 roku, weźmie udział około 800 uczniów z 50 szkół.

Reklamy

 

Jak się zgłosić?

Zgłoszenia do projektu dokonuje szkoła za pośrednictwem elektronicznego formularza zgłoszeniowego, dostępnego na stronie projektu: www.feriezekonomia.pl.Po wypełnieniu i przesłaniu formularza w wersji elektronicznej, należy do wysłaćwraz z wymaganymi załącznikami, na adres Fundacji. Rekrutacja prowadzona jest do 16 listopada 2018 roku.

 

Ponad 11 000 uczniów ze szkół z terenów wiejskich wzięło udział w zajęciach

„Ferie z ekonomią” to wynik wieloletnich doświadczeń Fundacji związanych z realizacją programów edukacji ekonomicznej skierowanych do młodzieży. Projekt „Na Własne Konto” (2011-2017) stanowił uzupełnienie i poszerzenie podstawy programowej przedmiotu wiedza o społeczeństwie w gimnazjum. Wzięło w nim udział ponad 10 tysięcy uczniów z gimnazjów położonych na terenach wiejskich w całej Polsce. Nowy projekt „Ferie z ekonomią”, zainicjonowany w 2017 roku, jest dostosowany do nowej podstawy programowej oraz nowej grupy uczestników, jakimi są uczniowie szkół podstawowych. Materiały dydaktycznezostały przygotowane przez ekspertów i wykładowców Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. 

 

Benefity nie tylko dla uczniów, ale także dla nauczycieli

– Nasz projekt jest adresowany również do nauczycieli, którzy w ramach szkolenia metodycznego, szkoleń za pomocą e-learningu oraz dostępu do profesjonalnych materiałów dydaktycznych, mają szansę zyskać niezbędną wiedzę oraz narzędzia do prowadzenia zajęć z edukacji ekonomicznej. Element szkolenia nauczycieli jest niezwykle ważny, ponieważ podczas zajęć to właśnie nauczycielbędzie miał za zadanie uświadomić uczniom, że niezależnie od wybranej ścieżki edukacyjnej, zdobytawiedza ekonomiczno-finansowa będzie pomocna w ich codziennym życiu. Zdobyte kompetencje pomogą imrównieżnabrać pewności siebie i przygotować się do podejmowania odważnych wyborów, związanych z ich dalszą edukacją oraz pracą zawodową– dodaje Krzysztof Podhajski.

 

źródło: Fundacja EFRWP