Przestępcy wykorzystują trudny czas, jakim jest pandemia, wymyślając coraz to nowe scenariusze oszustw, często oparte na strachu przed skutkami koronawirusa.
Oszuści dzwonią, głównie do osób prowadzących działalność gospodarczą, proponując pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Tarczy Finansowej. W trakcie rozmowy starają się namówić rozmówców do skorzystania z ich usług przy składaniu wniosku o wsparcie finansowe za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
Wmawiają przy tym rozmówcy, że jest to proces bardzo skomplikowany i czasochłonny sugerując, że bez eksperckiego wsparcia sobie nie poradzi. Używają przy tym wysublimowanych metod socjotechnicznych.
Podczas połączenia przestępcy proszą o podanie: danych osobowych, loginów i haseł do bankowości internetowej, treści SMS – kodów.
Pozyskanie takich danych pozwala im na wyprowadzanie środków z rachunków bankowych przedsiębiorcy, zarówno tych zdeponowanych już na nim, jak i tych, które wpłyną w ramach pomocy publicznej.