23 grudnia 2024

Co słychać u sąsiada…

Hrubieszów

Reklamy

Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im. prof. Zofii Sękowskiej w Hrubieszowie prowadzi między innymi: szkołę podstawową, gimnazjum, zespół rewalidacyjno – wychowawczy i szkołę przysposabiającą do pracy.

W związku z obchodami Dni Osoby Niepełnosprawnej 25-27 kwietnia – na które zaproszenie otrzymał również Zespół Szkół nr 1 – zaprezentowano bogaty i ciekawy program.

Reklamy

Gościem była Natasza Caban, żeglarka, która samotnie opłynęła świat. Natasza zdradziła, że w czasie rejsu najbardziej bała się piratów, którzy stanowią realne niebezpieczeństwo na wodzie. Mateusz Bartnik, niepełnosprawny ruchowo gimnazjalista, członek pływackiej Kadry Narodowej Juniorów powiedział, że nie można przejmować się porażkami, które są naturalne w każdym działaniu. Chłopiec nie pozwala sobie na taryfę ulgową, staje do rywalizacji z pełnosprawnymi sportowcami. Jest przykładem na to, że dzięki determinacji i samodyscyplinie można pokonać nawet siebie.

Wystąpili również hrubieszowscy artyści m.in.: Zespół Pieśni i Tańca Ziemi Hrubieszowskiej, zespół Lechitki, zespoły taneczne Rytm i Iskierki, zespół integracyjny Dancing Club oraz tancerze Szkoły Tańca M. J. Myka.

Reklamy

Program prowadziła prezenterka Telewizji Lublin – Anna Dąbrowska – Miazga.

– Wspaniałe, integracyjne widowisko, niesamowici goście, pani Natasza jest cudowną otwartą, naturalną, przesympatyczną osobą, świetna zabawa – komentuje jeden z widzów.

W ramach uroczystości zorganizowano dzień otwarty Ośrodka Szkolno – Wychowawczego. Można było podpatrzeć, jak wyglądają zajęcia w tej placówce i czym dysponuje ośrodek.

Praca w Ośrodku Szkolno – Wychowawczym wymaga od nauczycieli dużego poświęcenia i cierpliwości. Uczą się tam różne dzieci, jedne potrzebują więcej uwagi niż inne, co sprawia, że ta praca jest naprawdę trudna.

Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Hrubieszowie dzięki projektowi współfinansowanemu przez Unię Europejską organizuje specjalistyczne zajęcia prowadzone metodą EEG Biofeedback, prowadzące do polepszenia czynności bioelektrycznych mózgu. Terapia ta stosowana jest u dzieci z ADHD, ludzi z zaburzeniami procesu uczenia się, po urazach czaszki oraz wspomagająco przy leczeniu padaczki. Inna stosowana tu metoda to specjalistyczne zajęcia metodą Tomatisa usprawniające czynne słuchanie. Polegają na odsłuchaniu odpowiedniego materiału dźwiękowego przez specjalne słuchawki, gdzie dźwięki podawane są drogą powietrzną oraz kostną. Kolejną, bardzo przyjemną terapią jest terapia polisensoryczna, która ma na celu „pokazywanie” świata w sposób przyjemny, odprężający, a jednocześnie dostarczający wielu wrażeń sensorycznych (światło, dotyk, kolor, dźwięk).

W placówce odbywają się zajęcia matematyczno – informatyczne oraz zajęcia z doradztwa edukacyjno – zawodowego. Szkoła posiada również m.in. dwie pracownie komputerowe, pracownię do terapii polisensorycznej, pracownię rehabilitacyjną, salę logopedyczną, bibliotekę, salę gimnastyczną i kuchnię.

Uczniowie klasy I Lb (profil socjalny) wraz z wychowawcą mieli okazję zobaczyć jak trudna jest praca w Ośrodku Szkolno – Wychowawczym. Jak dużego poświęcenia i cierpliwości wymaga od nauczycieli. Jak różnego stopnia niepełnosprawności są podopieczni SOWS, jak dużej potrzebują uwagi.

Zdobyte doświadczenia posłużą do pełniejszego zrozumienia czym jest niepełnosprawność. Jak powiedziała jedna z uczennic: – To my, ludzie pełnosprawni nie widzimy, że oni po prostu są sprawni inaczej, a nawet są od nas lepsi w niektórych dziedzinach.

Upamiętniając swój pobyt w placówce młodzież Zespołu Szkół nr 1 wraz z wychowawcą z p. Beatą Tomaszczuk wpisała się do księgi gości.

Warto zwrócić uwagę na profil socjalny (Zespół Szkół nr 1), który przygotowuje do pracy z drugim człowiekiem. Młodzież wybierając ten kierunek nauki często wiąże późniejsze plany ze studiami w kierunku pedagogiki wychowawczej, specjalnej, resocjalizacji, rehabilitacji itp. Spotkanie z terapeutami i uczniami ośrodka było dla nich lekcją prozawodową, ukazującą kim jest osoba sprawna inaczej i na czym polega praca z jej dysfunkcjami. Zdobyte doświadczenia posłużą do pełniejszego zrozumienia czym jest niepełnosprawność.

Paulina Drózd/Beata Tomaszczuk
(ZS nr 1 w Hrubieszowie)

zobacz zdjęcia »