Codzienny plan i rytm dnia daje maluchom poczucie bezpieczeństwa. I jest on niezwykle ważny. Czy wiesz, co robi Twoje dziecko przez kilka godzin w żłobku? Czy z nerwów obgryzasz paznokcie, co się teraz z nim dzieje?
Z pewnością albo dobrze się bawi, albo je posiłek, albo odpoczywa. Każdy dzień toczy się według przyjętego planu. Ma to istotne znaczenie dla dzieci, ale i również dla opiekunów. Jednak w żłobku często nie wszystko idzie z planem, bo dzieci są w różnych humorach, raz chętnie współpracują, a raz nie. Jak wygląda dzień z życia malucha w żłobku?
Zróżnicowane potrzeby małych dzieci
Dzieci w wieku poniżej trzech lat choć potrzebują stałego rytmu, to nic nie dzieje się z zegarkiem w ręku. Każde dziecko jest inne, jedne szybciej wołają jeść, inne czują się zmęczone wcześniej niż pozostałe, a kolejne mają mnóstwo energii. Rytm dnia w dużym stopniu dostosowany jest do indywidualnych potrzeb maluszka. Wpływ na niego ma również wiek dziecka. Dlatego pracownicy żłobka muszą posiadać odpowiednie wykształcenie wyższe, a obecnie jest jeszcze jedna opcja, kurs online opiekun w żłobku. W ciągu 280 godzin nauki i praktyki absolwent zdobywa wiedzę i umiejętności praktyczne do pracy w tym zawodzie.
Przykładowy plan dnia
Dzień w żłobku zaczyna się o szóstej rano. Do godziny ósmej to czas na zabawy indywidualne. O godzinie ósmej rozpoczyna się przygotowanie do śniadania, które dzieci jedzą samodzielnie bądź są karmione. Po śniadaniu czas na mycie rąk, przebranie pieluszki, a w przypadku starszych dzieci nocnik. Później dzieci uczestniczą w różnych grach i zabawach, które inicjują wychowawcy. Kadra już w trakcie kursu na opiekunkę do żłobka poznaje różne zabawy, gry, które stymulują rozwój i przede wszystkim są dla dzieci atrakcyjne. Po zabawie jest drugie śniadanie i później znów zabawa aż do obiadu. A po nim dzieci odpoczywają na leżaczkach. Popołudniu serwowany jest podwieczorek.
Jak dziecko poznaje świat w żłobku?
Przez dotyk, dźwięk, doświadczenie. Opiekunowie czytają, puszczają piosenki, grają na instrumentach. Do zabawy wykorzystują szereg różnych rzeczy, choćby maty edukacyjne czy pacynki. Starsze dzieci kolorują, są zabawy plastyczne, ale też takie, w których dziecko poznaje siebie, swoje ciało, nazywa poszczególne części ciała. Oczywiście nie brakuje aktywności na świeżym powietrzu, zabaw na placu zabaw i spacerów.
Dzień dziecka w żłobku zależy w dużej mierze od indywidualnych potrzeb. Dlatego opiekun musi być dobrym obserwatorem.
(tekst i fot. mat. partnera)