W poniedziałek 18 kwietnia rozpoczyna się dodatkowy nabór wniosków o dofinansowanie na usuwanie wyrobów zawierających azbest. Pieniądze ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy można wykorzystać na demontaż, transport i utylizację szkodliwych substancji.
Gmina Miejska Hrubieszów korzysta z tych środków piąty rok, ale do usunięcia nadal jest ponad 2 tysiące 400 ton wyrobów z azbestem. – Standardowo jesienią jednego roku samorządy przyjmują od mieszkańców wnioski, które są realizowane w następnym roku. Po ubiegłorocznym naborze okazało się, że są jeszcze pieniądze do wykorzystania, a program już się kończy, stąd dodatkowy nabór. W naszym mieście przyjmujemy około 60 wniosków rocznie. Na podstawie dokumentów złożonych w ubiegłym roku ilość azbestu w tym roku zmniejszy się co najmniej o ponad 120 ton. Mamy nadzieję, że ostatecznie eternitu zostanie jeszcze mniej, ale to się okaże dopiero po zakończeniu naboru – mówi Andrzej Lisowski z Urzędu Miasta w Hrubieszowie.
Wnioski o przyznanie dofinansowania mogą składać osoby fizyczne, które nie są przedsiębiorcami, posiadają tytuł prawny do budynku, na którym znajdują się szkodliwe materiały lub do nieruchomości, na której odpady są zgromadzone na pryzmie. Właściciele nieruchomości nie otrzymują żadnych pieniędzy, ponieważ rozliczenia za wykonanie usług odbywają się między liderem projektu, którym jest samorząd województwa, a firmą, która zabiera azbest. We własnym zakresie właściciel budynku musi zadbać o nowy dach.
Mieszkańcy Hrubieszowa mogą składać wnioski w Wydziale Gospodarki Mieniem Komunalnym i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Hrubieszów. Nabór trwa do 29 kwietnia, niezbędne formularze można pobrać ze strony: www.miasto.hrubieszow.pl, a dodatkowe informacje uzyskać telefonicznie pod numerem: 84 696 23 80 wewnętrzny 55, albo znaleźć na: www.azbest.lubelskie.pl.
źródło: ias24.eu
fot. www.azbest.lubelskie.pl