23 grudnia 2024

Jakich zmian na swoich stronach muszą dokonać instytucje i organizacje w 2015 r.?

Dostępne dla wszystkich – zwłaszcza niepełnosprawnych. Takie, do końca maja 2015 r., mają stać się strony internetowe podmiotów realizujących zadania publiczne. Co to oznacza i co w związku z tym na swojej stronie musi zmienić urząd czy organizacja?

Reklamy

 

W świetle aktualnych przepisów prawa, dostępna strona internetowa to taka na której wdrożony został standard WCAG 2.0, wynikający z Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności z 12 kwietnia 2012 r.

 

Co oznacza ten enigmatyczny skrót?

Reklamy

W tłumaczeniu na język polski, WCAG 2.0 to wytyczne dotyczące ułatwień w dostępnie do treści publikowanych w Internecie. W praktyce – to dokument zawierający kompletne wskazówki, jak budować strony internetowe, by zagwarantować pełny dostęp do treści wszystkim użytkownikom, szczególnie niepełnosprawnym.

„Strona zgodna ze standardem WCAG 2.0 zapewnia dostęp do informacji większej liczbie osób, stając się pomostem, a nie barierą w komunikacji pomiędzy podmiotami realizującymi zadania publiczne a obywatelami” – mówi Jakub Król z Fundacji Media 3.0 koordynator projektu otworzstrone.pl. „Prosty przykład – czy osobie niepełnosprawnej ruchowo łatwiej będzie dotrzeć do urzędu gminy i o coś zapytać czy łatwiej będzie odszukać odpowiedzi na to pytanie na stronie urzędu?” – dodaje.

Reklamy

Strony instytucji publicznych coraz rzetelniej przekazują informacje na temat swojej działalności za pośrednictwem Internetu. Problem pojawia się w momencie chęci pozyskania tej informacji przez osobę niepełnosprawną. „Informacje zamieszczane w postaci plików PDF lub grafiki to najczęściej występująca bariera. Instytucja w zamyśle informację przekazuje, lecz już np. użytkownik niedowidzący nie jest w stanie jej przeczytać, gdyż np. nie jest w stanie powiększyć czcionki jaką jest napisana lub tło na jakim się znajduje uniemożliwia odczytanie.” – zauważa Sylwia Mazurek z projektu otworzstrone.pl

Podmioty realizujące zadania publiczne nie powinny traktować dostosowania strony internetowej do potrzeb osób niepełnosprawnych wyłącznie jako przykrego i koniecznego do wykonania obowiązku prawa. Strona dostosowana do standardu WCAG 2.0 to korzyść również dla pracowników placówki. Dostępne i łatwe do znalezienia na stronie instytucji informacje to wiele pytań i problemów na których rozwiązanie znajduje sam obywatel, z pozycji komputera w domowym zaciszu. To korzyść dla wszystkich – mniej zdezorientowanych petentów snujących się w poszukiwaniu właściwego pokoju w urzędzie oraz więcej czasu dla pracowników, którzy mogą zająć się merytorycznie swoją pracą, a nie odpowiadać nieustannie na te same proste pytania.

Od czego zacząć i gdzie instytucje oraz organizacje mogą szukać informacji na temat dostosowania swojej strony do wymaganego standardu?

Powinny przyjrzeć się choćby projektowi otworzstrone.pl, w ramach którego mogą liczyć zarówno na audyt dostępności oraz dostosowanie strony przez kadrę IT Fundacji Media 3.0 – specjalistów od narzędzi ICT dla osób niepełnosprawnych. Co niemniej istontne, obecnie projekt ten obejmuje dofinansowanie od 10 do 60% kosztów wiążących się z wdrożeniem.