W większości jesteśmy wzrokowcami. Każdą treść oceniamy wpierw oczami, pod kątem jej wyglądu, a dopiero później zagłębiamy się w treść i to często wybiórczo. Według wielu niezależnych badań, potencjalny klient lub po prostu odwiedzający stronę, podejmuje decyzję czy zostać na danej stronie internetowej w ciągu pierwszych kilku, kilkunastu sekund.
Wszystko rozbija się o szatę graficzną strony, która musi przyciągnąć uwagę. To jak będzie wyglądać strona w sieci nie zależy jednak jedynie od zleceniodawcy, ale również od inwencji i przebojowości grafika. Często jednak połączenie oczekiwań klienta z wizją artystyczną grafika jest trudne.
Ważna pierwsza rozmowa
Grafik powinien pracować w oparciu o to co mu przekaże zamawiający. Często jednak to klient odwiedzający firmę projektująca strony, zrzuca na nią opracowanie pomysłu, nie dając żadnych konkretnych założeń, a w późniejszym czasie, notorycznie odrzuca kolejne projekty, jako niezgodne z jego koncepcją, czy też wizją strony. Doświadczeni graficy wiedzą jednak, że istnieje kilka metod na zdobycie zaufania klienta, tak naprawdę to warunkiem sukcesu na linii klient – grafik jest kilka spraw:
Określenie potrzeby
Klient, który zgłasza się do agencji w celu zamówienia strony internetowej, powinien mieć zarys tego czego oczekuje. Grafik przystępując do rozmów z klientem musi otrzymać informację jaką funkcję ma spełniać zamawiana strona. Aby zapewnić dobre zrozumienia pomiędzy stronami, celowe wydaje się poznanie materiałów reklamowych klienta, a także dokonanie analizy stron konkurencji. To ostatnie ma na celu wyciągnięcie wniosków, by projektowana strona byłą najefektywniejsza. Na tym etapie ważne jest również określenie budżetu dla projektowanej strony.
Sporządzenie koncepcji projektu
To etap, podczas którego dochodzi do wymiany poglądów co do wyglądu i funkcjonalności strony. Grafik na tym etapie powinien być w stałym kontakcie z zamawiającym, by skonsultować swoje pomysły i sposób ich realizacji.
Projektowanie
To tak naprawdę właściwy etap tworzenia stron internetowych. Grafik rozpoczyna pracę nad tworzeniem strony, kierując się ustaleniami z klientem. Dobrym wydaje się, by każdą nowość skonsultować z zamawiającym. Jeśli to jest konieczne można przesłać informację o zakończeniu kolejnych etapów prac nad projektem. Po tym etapie i następuje proces produkcji i wdrożenia.
Z zaskoczenia
Nie każdy grafik chce postępować wg powyższego założenia. Często bywa, że grafik podejmuje ryzyko i tworzy stronę opierając się wyłącznie na luźnych instrukcjach klienta. Tak bywa, jeśli klient sam nie jest do końca przekonany jak ma wyglądać i działać jego strona internetowa. W takim przypadku, grafik opracowuje stronę, a klient widzi dopiero produkt końcowy, jednak przed jego wdrożeniem do produkcji. Grafik musi w takim przypadku przekonać klienta do swojej wizji, sprawić by jego reakcją było „wow” i często to się udaje – przekonuje projektant z firmy http://pollyart.pl/ . Przygotowując taki projekt, grafik musi stanąć na wysokości zadania, kierując się nie tyle wytycznymi klienta, ale bardziej analizą serwisów konkurencji, oceną potencjalnych klientów, co sprawi, że zastosowane rozwiązania będą najlepsze.
„Chodzi mi o coś takiego”
Bardzo często klient, który przychodzi do agencji, by stworzyć własną stronę nie ma żadnej koncepcji na jej wygląd czy też działanie. Jego zalecenia opierają się często na tym co zobaczy w materiałach reklamowych samej agencji. Chce by strona wyglądała jak te na portfolio. To wbrew pozorom trudna sytuacja dla grafika. Pomóc może nawiązanie kontaktu z klientem i podsunięcie mu ankiety jego oczekiwań. Takie spotkanie z dobrym naprowadzaniem klienta pozwoli na dopracowanie pewnych rozwiązań oczywiście z korzyścią dla każdej ze stron. Tylko takie postępowanie może ułatwić znacznie pracę grafika, gdyż z jednej strony bazuje on na wykonanym i sprawdzonym projekcie, z drugiej spełnia wszystkie zachcianki klienta. Wbrew pozorom taki projekt nie musi być nawet w zbliżeniu podobny, do tego na którym był oparty. Jednak takie rozwiązanie wymaga kontaktu z klientem i konsultowania poszczególnych etapów realizacji.
Korzystna relacja
Jak można zauważyć tylko konkretna relacja pomiędzy grafikiem i klientem może zapewnić bezstresowe, lub w miarę bezstresowe tworzenie strony. Grafik podczas spotkań z klientem może go przekonać do swoich racji, pokazać nowe niespotykane rozwiązanie, które może sprawić, że strona przyciągnie odwiedzających, co przełoży się na zyski klienta. Z drugiej strony, również klient może mieć doskonałe pomysły, z których grafik może w przyszłości skorzystać przy projektowaniu nowej strony.
fot. mat. sponsora