Historia marki Puma to gotowy materiał na film! Z konfliktu braci Rudolfa i Adolfa narodziły się dwa superpopularne brandy: Puma i adidas. Od momentu rozpadu niemieckiej fabryki Dasslerów każdy z braci poszedł w swoją stronę. Był to rok 1948, do dziś brandy ze sobą konkurują. Poznaj historię i 10 interesujących faktów na temat firmy starszego z rodu Dasslerów – Rudolfa.
Reklamy
Artykuł sponsorowany
- Marka powstała w 1924 roku Początkowo funkcjonowała pod nazwą “Gebrüder Dassler Schuhfabrik“, czyli fabryka butów braci Dassler. Jej lokalizacja – Herzogenaurach – to niewielkie miasto, które obecnie liczy niecałe 23 tysiące mieszkańców.
- Pierwsze sukcesy nadeszły bardzo szybko. Już w 1928 roku, podczas Letniej Olimpiady w Amsterdamie, niemiecka reprezentacja w lekkiej atletyce zdobyła większość medali. Sportowcy startowali oczywiście w butach od braci Dassler.
- W 1948 roku nastąpił rozłam w rodzinnej firmie, tego samego roku oficjalnie zarejestrowano markę Puma. Rudolf Dassler rozpoczął ekspansję rynku butów sportowych. Pierwszym, piłkarskim modelem był Atom.
- Kolejna wersja butów Atom powstała w 1952 roku. Model Super Atom był pierwszym z metalowymi kołkami wkręcanymi w buty. To była prawdziwa rewolucja w butach piłkarskich. Buty te możecie zobaczyć tutaj: http://butysportowe.pl/cms/historia-marki-puma.bhtml.
- Charakterystyczny logotyp – pumę w trakcie skoku – użyto po raz pierwszy w 1958 roku. Jednak w takiej formie, jaką znamy dziś, pojawił się dopiero w 1967 roku. Autorem projektu był Lutz Backes, karykaturzysta z Norymbergi, która opowiadał się w swoich pracach za surowym minimalizmem. Jego projekt przetrwał do dziś, co świadczy o trwałości i uniwersalności przekazu.
- W 1970 roku podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Meksyku Pele poprosił sędziego o przerwę, żeby zawiązać sznurówki. Miliony osób przed telewizorami zobaczyło wtedy buty marki Puma. Pele był idealnym kandydatem na ambasadora marki sportowej – drużyna nigdy nie przegrała meczu, gdy Pele był czynnym zawodnikiem reprezentacji Brazylii.
- W 2007 roku w mediach szeroko opisywano i komentowano sprawę pewnej Polki. Otóż Danuta Dudziewska chciała zarejestrować znak towarowy swojej firmy, która produkuje odzież sportową. Był bliźniaczo podobny do logotypu marki Puma. Sąd UE musiał przeanalizować, czym się różni obraz pumy w wyskoku od kota domowego spadającego na cztery łapy. Sprawa ciągnęła się wiele miesięcy. Ostatecznie Trybunał w Strasburgu oddalił skargę polskiej bizneswoman i przyznał rację Pumie, że znaki są łudząco podobne.
- Puma często wypuszcza limitowane kolekcje (modele tej marki można znaleźć w sklepie butysportowe), w ograniczonej liczbie egzemplarzy. Jedną z takich serii była linia z 2010 roku. Z okazji 50 urodzin Diego Maradony do sprzedaży trafił sprzęt sportowy i odzież z wizerunkiem legendy futbolu.
- W 2014 roku marka Puma mianowała swoim nowym dyrektorem kreatywnym superpopularną piosenkarkę Rihannę. To kolejny krok w zacieśnieniu się współpracy – wcześniej wokalistka była ambasadorką firmy. Barbadoska współpracuje w zakresie projektowania, modyfikacji klasycznych produktów i tworzenia nowości do portfolio brandu.
- Twarzą marki Puma w sezonie wiosna-lato 2016 jest najmłodsza z popularnego rodu Kardashian – Kylie Jenner. Promuje kolekcję treningową, ze szczególnym naciskiem na buty The Fierce. Być może na tym sezonie współpraca się nie zakończy, bo dyrektor marketingu jest oczarowany najmłodszą Kardashianką. „Kylie Jenner reprezentuje młode pokolenie. Pokolenie przyszłości. Jest kwintesencją modnej i wysportowanej kobiety, dlatego bardzo cieszymy się, że została twarzą naszej najnowszej kolekcji”.
fot. materiał sponsora
Reklamy