Odżywki zwiększające siłę: jak wybrać skuteczny suplement?

Odżywki na siłę cieszą się ogromną popularnością wśród stałych bywalców siłowni. Dają motywację do działania i przyspieszają efekty treningów, dlatego warto zaopatrzyć się w odpowiedni produkt, który pozwoli osiągnąć cel szybciej i skuteczniej. Tylko czym kierować się podczas wyboru suplementu diety? Oto kilka cennych wskazówek.

Reklamy

Jak działają odżywki na siłę?

Zanim jednak dowiemy się, na co zwrócić uwagę podczas wyboru suplementu diety, sprawdźmy, w jaki sposób działają odżywki na siłę. Wiele zależy oczywiście od rodzaju stosowanego preparatu – większość z nich bierze udział w syntezie białka i pośredniczy w przekazywaniu energii do mięśni w trakcie wysiłku fizycznego (np. kreatyna). Inne podnoszą poziom testosteronu w organizmie albo wykazują działanie antykataboliczne.

Stosowanie odżywek ma jeden podstawowy cel – zwiększenie siły mięśniowej oraz poprawienie efektów treningów. To jednak nie wszystkie zalety, jakie wiążą się z ich suplementacją. Korzystanie z odpowiednich produktów pozwoli ci również na:

  • przyspieszenie wzrostu mięśni i tym samym szybsze zwiększenie beztłuszczowej masy ciała;
  • usprawnienie procesów regeneracyjnych po intensywnym wysiłku fizycznym;
  • ochronę mięśni przed katabolizmem, czyli rozpadem tkanki;
  • podniesienie wytrzymałości podczas wykonywania ćwiczeń;
  • odpowiednie przygotowanie się do zawodów sportowych.

Wszystko to sprawia, że odżywki na siłę są popularne nie tylko wśród zawodowców i osób często odwiedzających siłownię, ale również miłośników aktywności, którzy chcą szybciej zobaczyć efekty swoich starań. Dzięki dużej różnorodności dostępnych na rynku suplementów diety każdy może znaleźć coś odpowiedniego dla siebie – zarówno pod względem ceny, jak i efektów.

Jak wybrać skuteczną odżywkę? Na co zwrócić uwagę?

Kluczem do efektywniejszych treningów i osiągania założonych celów jest jednak wybór odpowiedniej, skutecznej odżywki. Na co zwrócić uwagę, aby kupić suplement diety o wysokiej jakości, a co najważniejsze – w pełni bezpieczny dla zdrowia? Oto kilka najważniejszych kwestii, które warto wziąć pod uwagę.

Poznaj rodzaje odżywek na siłę

Jeżeli chcesz wybrać odpowiednią odżywkę na siłę, powinieneś przede wszystkim zdobyć wiedzę na temat dostępnych na rynku suplementów diety. Wybór jest duży, a każde z rozwiązań różni się pod kątem działania oraz efektów. Co jest szczególnie polecane przez specjalistów?

  1. Kreatyna

Jest to prawdziwa królowa odżywek i najpopularniejszy suplement diety stosowany przez bywalców siłowni. Z czego to wynika? Jak wykazały badania, kreatyna bierze udział w procesie produkcji energii oraz metabolizmu białek. W efekcie wpływa na wzrost masy mięśniowej, powoduje zwiększenie siły i podnosi skuteczność ćwiczeń. Co więcej, jej stosowanie pozwoli ci szybciej zregenerować organizm oraz zwalczyć dolegliwości bólowe po intensywnym treningu.

Najpopularniejszymi odżywkami na siłę z tej kategorii są monohydrat oraz jabłczan kreatyny. Ten pierwszy jest tańszy i pozwala na szybszy rozwój mięśni. Jednak większość specjalistów poleca jabłczan – choć wykazuje on nieco niższą skuteczność od monohydratu, nie zatrzymuje wody w organizmie i pozwala uzyskać o wiele trwalszy efekt. Nie wywołuje przy tym dolegliwości żołądkowych.

  1. Białko serwatkowe

Białko stanowi najważniejszy składnik mięśni, dlatego jego suplementacja jest niezwykle popularna wśród sportowców. Umożliwia nie tylko szybszy przyrost masy, ale również zwiększenie możliwości treningowych i przyspieszenie procesów regeneracyjnych. A wszystko to pozwoli ci zyskać więcej siły w stosunkowo krótkim czasie.

Najlepszym sposobem na dostarczenie tak cennego składnika jest białko serwatkowe. Istnieją trzy podstawowe rodzaje tej odżywki na siłę. Jeżeli chcesz postawić na najwyższą skuteczność, wybierz hydrolizat. Jest tworzony bez udziału zbędnych dodatków i posiada najwyższą zawartość białka. Dzięki temu zapewnia najlepsze efekty w zakresie rozwoju mięśni i siły. Tańszą alternatywą jest izolat, polecany osobom, dla których liczy się dobry stosunek ceny do jakości. Najniższą skuteczność wykazuje koncentrat, ponieważ w jego składzie znajduje się najmniej białka.

  1. Inne skuteczne odżywki na siłę

Choć specjaliści najczęściej polecają kreatynę oraz białko do rozwoju siły i mięśni, nie są to jedyne odżywki dostępne na rynku.

Do innych, w pełni bezpiecznych suplementów diety zaliczamy:

  • BCAA, czyli aminokwasy rozgałęzione, które podnoszą efektywność treningów oraz chronią mięśnie przed katabolizmem;
  • argininę, dzięki której zwiększysz poziom hormonu wzrostu, a także przyspieszysz regenerację organizmu;
  • beta-alaninę, która pozwoli ci trenować o wiele intensywniej, przyspieszy rozwój mięśni oraz podniesie poziom testosteronu, co będzie miało nieoceniony wpływ na siłę;
  • cytrulinę, która dostarcza mięśniom więcej energii i wpływa pozytywnie na procesy regeneracyjne.

Warto dodać, że skutecznym rozwiązaniem może być także odpowiedni booster testosteronu, który zwiększy poziom ATP, czyli podstawowego nośnika energii w organizmie. Dzięki temu umożliwi efektywniejsze treningi i tym samym szybszy rozwój siły mięśniowej.

Dopasuj odżywkę do indywidualnych potrzeb

Jeżeli jesteś osobą początkującą, która dopiero rozpoczyna treningi, sięgnij po „delikatniejsze” odżywki na siłę zawierające np. BCAA, argininę czy beta-alaninę. Pozwolą ci one ćwiczyć intensywnie i szybciej przywrócą sprawność twoich mięśni. Warto również stosować odżywki białkowe – zwłaszcza te wysokiej jakości.

Kreatynę polecamy stałym bywalcom siłowni, którzy posiadają większe doświadczenie. Wynika to z tego, że wykazuje ona silne działanie, a nadmierna stymulacja w przypadku osób mniej zaawansowanych mogłaby przynieść efekty odwrotne do zamierzonych.

Wybieraj produkty o pozytywnych opiniach

Nie wszystkie dostępne w sklepach odżywki na siłę będą wystarczająco skuteczne. Aby zweryfikować ich jakość, sięgnij po opinie konsumentów. Dzięki recenzjom i ocenom, które znajdziesz w Internecie (np. w Google czy na portalach społecznościowych) o wiele łatwiej będzie ci zakupić skuteczny oraz bezpieczny suplement diety.

Korzystaj z niezależnych rankingów

Opinie to nie wszystko. Doskonałym źródłem informacji będzie również ranking odżywek na siłę. Tworzony przez specjalistów i w oparciu o wiedzę naukową, pozwoli zakupić suplement diety o sprawdzonym składzie, który pomoże ci osiągnąć doskonałe efekty treningu.

Pamiętaj tylko, by sprawdzać wyłącznie niezależnie rankingi, tworzone w oparciu o obiektywne opinie doświadczonych osób.

Sprawdzaj składy i ceny odżywek

Jeżeli chcesz wybrać skuteczną odżywkę, sprawdź jej skład i dokładnie go przeanalizuj. Tylko wtedy zyskasz pewność, co kupujesz i czy wybrany produkt rzeczywiście pomoże ci osiągnąć oczekiwane rezultaty ćwiczeń.

Możesz posiłkować się ceną – oczywiście nie zawsze jest tak, że droższe oznacza lepsze, jednak w przypadku odżywek na siłę jest to pewien wyznacznik. Przykładem są choćby wspomniane białka serwatkowe. Te lepsze, czyli hydrolizat oraz izolat, są nieco droższe od koncentratu. Pamiętaj, że czasami warto zapłacić kilka złotych więcej, ale mieć pewność co do skuteczności i bezpieczeństwa stosowanego suplementu na siłę.

­

(tekst i fot. mat. partnera)