Istnieją dwa podstawowe rodzaje ogrzewania postojowego – wodne i powietrzne. To pierwsze polega na instalacji dodatkowego elementu pod maską samochodu, a dokładniej rzecz ujmując – w komorze silnika. Element ten ma za zadanie podgrzewać płyn, który krąży przez cały układ, zwiększając temperaturę silnika.
Rodzaje ogrzewana postojowego
W rezultacie powstaje ciepło, które za pośrednictwem wiatraczków przedostaje się do systemu wentylacji i ogrzewa auto. Ogrzewanie wodne może być właśnie takie, jednak może też działać w postaci zupełnie oddzielnego podgrzewacza, który będzie zaledwie wstępnie ogrzewać silnik i przedostawać ciepło do wnętrza auta, zanim jeszcze w ogóle przekręcimy kluczyk w stacyjce.
Jeżeli chodzi o ogrzewanie postojowe powietrzne to działa ono na zgoła odmiennej zasadzie – na początku zasysa chłodne powietrze z wnętrza samochodu, następnie za pośrednictwem wbudowanego urządzenia ogrzewa je, by potem wpuścić je z powrotem do środka.
Aby ten rodzaj ogrzewania postojowego działał, konieczne jest uruchomienie agregatu, który jest właśnie tym „wbudowanym urządzeniem” – wywołuje on cały proces przepływu powietrza, a przy rozpalaniu paliwa jest w stanie je ogrzać.
Jakie ogrzewanie postojowe wybrać? Wady i zalety
Jeżeli chodzi o ogrzewanie postojowe wodne, wykorzystywane najczęściej w samochodach osobowych, powoduje ono rozgrzanie silnika, co jest wielką zaletą i wpływa po pierwsze na jego żywotność, a po drugie na to, jak reaguje już przy odpalaniu. Rozgrzany silnik oznacza lepsze smarowane, bo przepływ oleju jest znacznie lepszy. Jeżeli chodzi jednak o wymagania finansowe, te są większe i odczujemy je na naszym portfelu. Mimo wszystko, dłuższy okres, w którym działać będzie nasz silnik to również oszczędność. Z tym, że długofalowa.
Biorąc pod lupę ogrzewanie powietrzne można śmiało powiedzieć, że ogrzewa wnętrze pojazdu bardzo szybko – w zaledwie kilka minut można dostrzec wyraźną różnicę w temperaturze wnętrza auta. Wadą jest jednak fakt, że działa ono na podstawie własnego układu, który nie jest powiązany w żaden sposób zarówno z silnikiem, jak i wbudowanym chłodzeniem samochodu. W związku z tym temperatura rośnie wyłącznie we wnętrzu samochodu – silnik z kolei pozostaje zimny.
Kończąc opisywanie tego rodzaju ogrzewania należy wspomnieć, że jest znacznie przyjaźniejsze pod względem obsługi – można nim bowiem zarządzać nawet z domu, za pośrednictwem aplikacji na smartfonie. Daje to nie tylko większą kontrolę nad tym, co się dzieje, ale pozwala rozgrzać auto jeszcze podczas przebywania w domu, zanim nawet się do niego wybierze.
Podsumowanie
Jeżeli już zdecydowaliśmy się na zainwestowanie w ogrzewanie postojowe, najlepiej dopasować swój wybór do auta, którym jeździmy. Jeśli jest to typowa osobówka, w naszym przypadku raczej lepiej sprawdzi się ogrzewanie wodne. W chwili obecnej ogrzewanie postojowe nie jest drogie, dlatego jeśli doskwiera nam fakt, że w naszym samochodzie jest zimno o poranku albo w trakcie czekania na drugą połówkę pod sklepem, zainwestujmy w nie!
(tekst i fot. mat. sponsora)