1 lipca 2024

Prawo: Dostęp do sprawy za pomocą portalu informacyjnego

Każda osoba, która ma sprawę w sądzie cywilnym, karnym, rodzinnym czy ubezpieczeniowym może uzyskiwać pewne informacje na temat sprawy za pośrednictwem Portalu Informacyjnego Sądów Powszechnych.

Reklamy

W portalu zamieszczane są m.in. wyroki i uzasadnienia, postanowienia, zarządzenia, protokoły rozpraw, informacje o terminach rozpraw i posiedzeń, o wpływie pism od stron czy biegłych. Użytkownik może zapoznać się z treścią protokołu, wyroku i  pobrać takie dokumenty. 

Aktualnie nie ma jednak możliwości zapoznawania się z treścią składanych przez strony pism procesowych, opinii biegłych czy wywiadów kuratorów. Jeżeli strona nie otrzymała pisma przeciwnika powinna zgłosić to sądowi, równocześnie ma możliwość udać się do sądu i poprosić o wgląd do akt i na miejscu wykonać fotokopie albo też złożyć wniosek o kserokopię czy też wykonanie odpisów dokumentów z poświadczeniem za zgodność z oryginałem. 

Reklamy

Czytaj: Porady prawne: Prawo do zasiłki pogrzebowego

Jak założyć konto w Portalu Informacyjnego Sądów Powszechnych  krok po kroku?

Reklamy

1. Należy wejść na stronę  https://portal.wroclaw.sa.gov.pl,

2. Wybierz kafel: Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się,

3. WPISZ SWOJE DANE:

  • imiona i nazwisko, 
  • numer PESEL, a w przypadku obcokrajowca nieposiadającego numeru PESEL – datę urodzenia, nazwę kraju oraz serię i/lub numer dokumentu stwierdzającego tożsamość i obywatelstwo;
  • adres poczty elektronicznej (e-mail); 
  • wybranie profilu użytkownika – użytkownik zwykły, pełnomocnik zawodowy, komornik sądowy; 
  • adres zamieszkania;
  • numer telefonu komórkowego; 
  • w przypadku pełnomocnika zawodowego – numer wpisu na właściwą listę prowadzoną przez samorząd zawodowy.
  • W polu Alternatywny login użytkownik może wpisać identyfikator, którym będzie się logował do PI zamiast nr PESEL.

4. W części: WNIOSKI O DOSTĘP DO SPRAW należy wpisać informacje dotyczące sprawy, w której jesteśmy stroną m.in. 

  • oznaczenie sądu i wydziału (z listy rozwijanej), 
  • sygnaturę akt – Repertorium -oznaczane literą albo literami – z listy rozwijanej, rok – w sygnaturze każdej sprawy to ostatnie 2 cyfry), numer sprawy to cyfry pomiędzy oznaczaniem literowym a rokiem,

5. Następnie, jeżeli posiadasz profil zaufany należy wcisnąć: Wyślij wniosek i podpisz profilem zaufanym. W takim przypadku system przekierowuje użytkownika  na stronę profilu zaufanego https://int.pz.gov.pl, gdzie można dokonać weryfikacji konta. Jeśli proces weryfikacji konta na tym etapie nie zostanie zakończony pomyślnie, to można w terminie późniejszym skorzystać z linku wysłanego na maila w wiadomości o rejestracji konta. Użytkownik ma na to 14 dni.

6. W przypadku gdy nie masz profilu zaufanego, należy udać się osobiście, z dowodem osobistym albo innym dowodem tożsamości  do Biura Obsługi Interesanta w dowolnym sądzie i tam z pracownikiem sądu dokonać weryfikacji tożsamości. 

Po weryfikacji użytkownik otrzymuje login (PESEL) i hasło pierwszego logowania do swojego konta w Portalu Informacyjnym. Podczas pierwszego logowania system wymusi zmianę hasła na własne hasło użytkownika. Nowe hasło musi zawierać co najmniej 8 znaków i składać się z przynajmniej jednej dużej litery, jednej małej litery i cyfry.

W razie pytań czy wątpliwości można skorzystać z informacji zawartych w zakładce pomoc ewentualnie skontaktować się z obsługą techniczną portalu (nr telefonu i email znajdują się w zakładce: POMOC).

Zobacz też:

Prawo: Przepadek pojazdu za jazdę w stanie nietrzeźwości

Zerknij na Instagram →

radczyni prawna Małgorzata Dąbek

Stowarzyszenie Inicjatyw Wschodnich w Hrubieszowie

www.dabekkusik.pl

stowarzyszeniesiw.pl


Chcesz podzielić się informacjami z Hrubieszowa i powiatu hrubieszowskiego z Czytelnikami lubiehrubie? Prześlij info i zdjęcia na adres lubiehrubie@gmail.com