Każda osoba, która ma sprawę w sądzie cywilnym, karnym, rodzinnym czy ubezpieczeniowym może uzyskiwać pewne informacje na temat sprawy za pośrednictwem Portalu Informacyjnego Sądów Powszechnych.
W portalu zamieszczane są m.in. wyroki i uzasadnienia, postanowienia, zarządzenia, protokoły rozpraw, informacje o terminach rozpraw i posiedzeń, o wpływie pism od stron czy biegłych. Użytkownik może zapoznać się z treścią protokołu, wyroku i pobrać takie dokumenty.
Aktualnie nie ma jednak możliwości zapoznawania się z treścią składanych przez strony pism procesowych, opinii biegłych czy wywiadów kuratorów. Jeżeli strona nie otrzymała pisma przeciwnika powinna zgłosić to sądowi, równocześnie ma możliwość udać się do sądu i poprosić o wgląd do akt i na miejscu wykonać fotokopie albo też złożyć wniosek o kserokopię czy też wykonanie odpisów dokumentów z poświadczeniem za zgodność z oryginałem.
Czytaj: Porady prawne: Prawo do zasiłki pogrzebowego
Jak założyć konto w Portalu Informacyjnego Sądów Powszechnych krok po kroku?
1. Należy wejść na stronę https://portal.wroclaw.sa.gov.pl,
2. Wybierz kafel: Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się,
3. WPISZ SWOJE DANE:
- imiona i nazwisko,
- numer PESEL, a w przypadku obcokrajowca nieposiadającego numeru PESEL – datę urodzenia, nazwę kraju oraz serię i/lub numer dokumentu stwierdzającego tożsamość i obywatelstwo;
- adres poczty elektronicznej (e-mail);
- wybranie profilu użytkownika – użytkownik zwykły, pełnomocnik zawodowy, komornik sądowy;
- adres zamieszkania;
- numer telefonu komórkowego;
- w przypadku pełnomocnika zawodowego – numer wpisu na właściwą listę prowadzoną przez samorząd zawodowy.
- W polu Alternatywny login użytkownik może wpisać identyfikator, którym będzie się logował do PI zamiast nr PESEL.
4. W części: WNIOSKI O DOSTĘP DO SPRAW należy wpisać informacje dotyczące sprawy, w której jesteśmy stroną m.in.
- oznaczenie sądu i wydziału (z listy rozwijanej),
- sygnaturę akt – Repertorium -oznaczane literą albo literami – z listy rozwijanej, rok – w sygnaturze każdej sprawy to ostatnie 2 cyfry), numer sprawy to cyfry pomiędzy oznaczaniem literowym a rokiem,
5. Następnie, jeżeli posiadasz profil zaufany należy wcisnąć: Wyślij wniosek i podpisz profilem zaufanym. W takim przypadku system przekierowuje użytkownika na stronę profilu zaufanego https://int.pz.gov.pl, gdzie można dokonać weryfikacji konta. Jeśli proces weryfikacji konta na tym etapie nie zostanie zakończony pomyślnie, to można w terminie późniejszym skorzystać z linku wysłanego na maila w wiadomości o rejestracji konta. Użytkownik ma na to 14 dni.
6. W przypadku gdy nie masz profilu zaufanego, należy udać się osobiście, z dowodem osobistym albo innym dowodem tożsamości do Biura Obsługi Interesanta w dowolnym sądzie i tam z pracownikiem sądu dokonać weryfikacji tożsamości.
Po weryfikacji użytkownik otrzymuje login (PESEL) i hasło pierwszego logowania do swojego konta w Portalu Informacyjnym. Podczas pierwszego logowania system wymusi zmianę hasła na własne hasło użytkownika. Nowe hasło musi zawierać co najmniej 8 znaków i składać się z przynajmniej jednej dużej litery, jednej małej litery i cyfry.
W razie pytań czy wątpliwości można skorzystać z informacji zawartych w zakładce pomoc ewentualnie skontaktować się z obsługą techniczną portalu (nr telefonu i email znajdują się w zakładce: POMOC).
Zobacz też:
Prawo: Przepadek pojazdu za jazdę w stanie nietrzeźwości
radczyni prawna Małgorzata Dąbek
Stowarzyszenie Inicjatyw Wschodnich w Hrubieszowie
Chcesz podzielić się informacjami z Hrubieszowa i powiatu hrubieszowskiego z Czytelnikami lubiehrubie? Prześlij info i zdjęcia na adres lubiehrubie@gmail.com