Szybkozłączki pneumatyczne stosowane są na szeroką skalę. Niewątpliwie wszędzie tam, gdzie trzeba ukierunkować przepływ sprężonego powietrza od kompresora do odbiornika należy je stosować. Oczywiście dostępne są różne rodzaje. Czas więc dowiedzieć się więcej na ich temat, a także poznać odpowiedź na pytanie, dlaczego szybkozłączki pneumatyczne są niezbędne w przemyśle stoczniowym.
Szybkozłączka pneumatyczna – czym jest?
Szybkozłączka pneumatyczna jest niepozornym, acz bardzo ważnym elementem, który jest niezbędny do ukierunkowania przepływu sprężonego powietrza. Jest to niewątpliwie niewielki element, który pełni bardzo ważną rolę. Dzięki szybkozłączce pneumatycznej można połączyć ze sobą przewody kompresora, ale też innych urządzeń czy narzędzi, gdzie wykorzystuje się medium jakim jest sprężone powietrze. Oczywiście należy zdawać sobie sprawę, że wybierając szybkozłączkę pneumatyczną należy kierować się jej jakością, ale też dobrać pod kątem pracy.
Świetnym przykładem, jak dużą rolę pełni szybkozłączka pneumatyczna jest klucz udarowy. W tym przypadku kompresor odpowiada za sprężone powietrze, które jest następnie wprowadzane do przewodu. Właśnie na końcu tego przewodu znajduje się szybkozłącze pneumatyczne, które właśnie pozwala podpiąć klucz pneumatyczny. Szybkozłączka do powietrza jest więc częścią układu pneumatycznego i cieszy się dużą popularnością, gdyż zapewnia efektywność pracy, ale też jej ekonomię. Koszty takiej inwestycji są naprawdę nieduże. Z tego też powodu rzeczywiście to dobry wybór.
Szybkozłącza pneumatyczne – rodzaje, które mogą się przydać
Jest wiele rodzajów szybkozłączy pneumatycznych. Można je podzielić, biorąc pod uwagę zastosowanie. Typy szybkozłączek pneumatycznych można podzielić ze względu na konstrukcję i tak wyróżniamy szybkozłączkę powietrza pod wąż przystosowaną do połączenia z unwersalnymi wężami pneumatycznymi. Wyróżniamy też szykozłączkę do sprężonego powietrza z gwintem wewnętrznym, szybkozłączkę z gwintem zewnętrznym oraz szybkozłączkę z gwintem pod przewód kalibrowany.
Trzeba zdawać sobie sprawę, że szybkozłączki pneumatyczne różnią się średnicą gwintu. i tak oto wyróżniamy szybkozłączkę D1 2,7; D1 5; D1 7,2; D1 7,8; D1 7,4, D1 10 oraz D1 19. Przy wyborze szybkozłączki pamiętajcie o jeszcze jednej bardzo ważnej rzeczy, a mianowicie, o tym, że ważny jest króciec. Odpowiada on za przepływ medium. Króćcem można określić końcówkę, która powinna być dostosowana do średnicy przewodu. W tym przypadku szczególnie duże znaczenie ma szybkozłączka do kompresora.
Zastosowanie szybkozłączek pneumatycznych w przemyśle
W przemyśle trzeba szukać takich rozwiązań, które będą przyspieszać pracę, a przy tym nie będą zwiększać kosztów. Z tego też powodu tak dobrym wyborem jest szybkozłączka pneumatyczna. To właśnie dzięki niej można doprowadzić sprężone powietrze do układu. Szybkozłączki pneumatyczne wykorzystuje się na szeroką skalę w wielu branżach. Dzięki nim można zautomatyzować linie produkcyjne, a przy tym zapewnić większe bezpieczeństwo pracy. Wykorzystuje się je również w liniach transportowych czy stanowiskach służących do obróbki elementów. Wykorzystywane są też na szeroką skalę w kompresorach zasilających narzędzia czy urządzenia pneumatyczne, czy nawet w pojazdach wyposażonych w napęd pneumatyczny. Używa się ich zatem w przemyśle samochodowym, chemicznym, stomatologicznym, ale też stoczniowym. Można więc stwierdzić, że są rzeczywiście dobrym wyborem.
Szybkozłączka pneumatyczna w przemyśle stoczniowym – jaki model wybrać?
Przemysł stoczniowy jest to przemysł niezwykle wymagający, a więc trudny. Z tego też powodu należy wybierać szybkozłącze do powietrza wykonane z bardzo mocnych i trwałych materiałów. Dobrze sprawdzają się szybkozłączki np. niklowane. Można też postawić na szybkozłączki z mosiądzu. Dostępne są modele z tworzywa sztucznego, jednak tego typu szybkozłączek lepiej unikać, gdyż nie są one trwałe czy odporne na uszkodzenia mechaniczne. Dzięki szybkozłączkom pneumatycznym dobrej jakości można przyspieszyć pracę, ale i zwiększyć jej efektywność.
Szybkozłączka w przemyśle stoczniowym musi być trwała i solidna, gdyż dzięki temu nie tylko będzie odporna na uszkodzenia mechaniczne, ale też będzie szczelna i nie będzie dochodziło do ubytków powietrza. Wszędzie tam, gdzie występuje medium sprężonego powietrza dochodzi też do wydzielania wilgoci i z tego też powodu szybkozłączka powinna być wykonana z takiego materiału, który jest odporny na korodowanie. Wybór szybkozłączek ma niewątpliwie duże znaczenie. Lepiej wybrać modele droższe i wykonane z mocniejszych materiałów.
(tekst i fot. mat. partnera)