W czwartek 21 maja 2015 r. w sali konferencyjnej Urzędu Miasta odbyło się spotkanie organizacji pozarządowych z władzami samorządowymi dotyczące Lokalnego Indeksu Jakości Współpracy.
Celem spotkania było dokonanie samooceny jakości współpracy organizacji pozarządowych z administracją publiczną w mieście. Ocena współpracy przeprowadzona została w kontekście jej trzech najważniejszych aspektów:
1. Współpracy jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie tworzenia polityk publicznych.
2. Współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań publicznych.
3. Infrastruktury współpracy i tworzenia warunków do rozwoju aktywności społecznej.
Samorząd reprezentował burmistrz Tomasz Zając i jego zastępca Marta Majewska oraz pracownicy UM: Marta Mazek, Izabela Zin i Wacław Mucha.
W tym spotkaniu wzięli udział przedstawiciele organizacji pozarządowych:
1. Zofia Szpyrka – Stowarzyszenie Diabetyków
2. Stanisława Aranowska – Stowarzyszenie Amazonki Hrubieszów
3. Maria Dębicka – Polski Związek Niewidomych
4. Paweł Tarasiuk – Stowarzyszenie „Kres”
5. Mateusz Chmarzyński – MKS Unia Hrubieszów
6. Marianna Warzybok – Stowarzyszenie Amazonki Hrubieszów
7. Leokadia Owsik – AK Hrubieszów
8. Irmina Drawdzik – PCK
9. Marcin Nadulski – PCK
10. Halina Bogatko – ŚDS Hrubieszów
11. Kosakowski Marcin – Stowarzyszenie Bezpieczny Powiat Hrubieszowski
12. Małgorzata Cios – Stowarzyszenie Edukacyjne „Razem”
13. Łucja Hojda – Polski Związek Niewidomych
14. Tadeusz Panasiewicz – Stowarzyszenie Trzeźwościowe „Lumen”
15. Justyna Krawczyk – LOT Gotania
16. Leszek Wołos – ZHP Hufiec Hrubieszów
17. Marek Watras – LOT Gotania
18. Agata Malon – Stowarzyszenie „Mamy Siebie”
19. Małgorzata Dobrowolska Pawluk – Stowarzyszenie „Mamy Siebie”
20. Małgorzata Kudiuk – Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób Upośledzonych Umysłowo
21. Zbigniew Krawczuk – UKS „Ogólniak”
22. Edyta Dobosz-Maciuk – SAAK
23. Zygmunt Klimowski – FIL (Moderator).
Podczas spotkania przyjęto następujące rekomendacje dotyczące współpracy władz samorządowych z organizacjami pozarządowymi:
1. Przeslanie przez Urząd Miasta Hrubieszowa ankiety do stowarzyszeń, a następnie umieszczenie danych w odpowiedniej zakładce na stronie internetowej.
2. Upowszechnienie adresu mailowego do kontaktu z organizacjami pozarządowymi.
3. Informacje o najważniejszych imprezach będą zamieszczane w kalendarzu imprez miasta, informacje o nagłych imprezach będą zamieszczane na bieżąco.
4. Organizacje odpowiednio wcześniej będą informowały o imprezach przesyłając informacje do zamieszczenia w kalendarzu imprez.
5. Organizacje będą uczestniczyły przy współtworzeniu programów i strategii, oraz będą konsultować ewentualne poprawki.
6. Szerzej upowszechnić konsultacje dotyczące programu współpracy.
7. Strategia rozwoju miasta powinna być konsultowana z organizacjami pozarządowymi, z młodzieżą i osobami niepełnosprawnymi.
8. Utworzenie Rady Pożytku Publicznego przy Urzędzie Miasta Hrubieszowa.
9. Powstanie procedur udostępniania lokali, mienia komunalnego organizacjom pozarządowym.
10. Powołanie inicjatywy lokalnej w budżecie miasta.
11. Organizacje wyrażają chęć aktywnego uczestnictwa w ocenie rocznego programu współpracy.
12. W miarę możliwości stworzyć fundusz pożyczkowy, wkładu własnego dla małych organizacji, oraz rozważyć powstanie budżetu obywatelskiego.
13. Pomoc w nawiązywaniu kontaktów międzynarodowych organizacjom.
14. Utworzenie Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych.
15. Zorganizowanie stałych spotkań tylko dla organizacji pozarządowych z samorządem i wspierania Forum hrubieszowskich organizacji pozarządowych.
16. Wyznaczenie pracownika Urzędu Miasta, który będzie miał więcej czasu na pracę z organizacjami pozarządowymi.
źródło i fot. UM Hrubieszów