W dniach 19 – 20 listopada, w Ośrodku Szkolenia Aeromobilno – Spadochronowego 25. Brygadzie Kawalerii Powietrznej odbyło się szkolenie żołnierzy 2. Hrubieszowskiego Pułku Rozpoznawczego w tunelu aerodynamicznym.
Najlepszym urządzeniem treningowym przygotowującym skoczków do wykonywania skoków ze spadochronami z wolnym systemem otwarcia jest tunel aerodynamiczny.
Wojsko Polskie posiada takie urządzenie, a znajduje się ono w Ośrodku Szkolenia Aeromobilno – Spadochronowego 25. Brygadzie Kawalerii Powietrznej. A jest to tylko jeden z elementów, które czynią ten ośrodek jednym z najlepszych tego typu ośrodków szkolenia spadochronowego na świecie.
W OSA-S szkolą się wszyscy specjaliści od szkolenia spadochronowego naszej armii, w tym również żołnierze 2. Hrubieszowskiego Pułku Rozpoznawczego. Jedno z takich szkoleń miało miejsce w dniach 19 – 20.11.2018 r. i miało na celu doskonalenie umiejętności trenerów tunelowych pułku oraz naukę sterowania ciałem w czasie swobodnego spadania młodych żołnierzy planowanych na stanowiska do grupy rozpoznawczej przewidzianej do użycia metodą spadochronową z wolnym systemem otwarcia.
Łącznie w szkoleniu spadochronowo – desantowym praktycznym – naziemnym, brało udział ośmiu żołnierzy hrubieszowskiego pułku. Ponieważ reprezentowali oni różne poziomy wyszkolenia spadochronowego, tym więcej było elementów, które mogli doskonalić u siebie trenerzy tunelowi.
Zarówno szkoleni, jak i szkolący, spędzili w tunelu siedem i pół godziny efektywnego czasu szkoleniowego. I był to bardzo dobrze wykorzystany czas pod kątem przygotowania do wykonywania skoków ze spadochronami z wolnym systemem otwarcia.
Efekty szkolenia można będzie jednak ocenić w czasie skoku spadochronowego dopiero w przyszłym roku, ponieważ powoli kończą się skoki spadochronowe w mijającym roku. Praktycznie pozostały do zrealizowania tylko dwa dni desantowania i będą tam wykonywane już wcześniej zaplanowane zadania.
A czas do rozpoczęcia praktycznego wykonywania skoków w przyszłym roku będzie poświęcony, między innymi, na szkolenia w tunelu aerodynamicznym w OSA-S.
źróło i fot. 2PR