19.05.2015 roku odbyły się warsztaty profilaktyczne, w których uczestniczyli uczniowie klas IV b i IV c oraz spotkanie z rodzicami poprowadzone przez pana dr. Piotra Kwiatkowskiego – psychologa i psychoterapeutę z UMCS w Lublinie.
Pan doktor Kwiatkowski przeprowadził 6 godzin zajęć wśród uczniów podzielonych na małe grupy, aby indywidualnie przekazać ważne treści każdemu dziecku.
Nie ulega wątpliwościom fakt, iż komputer może zafascynować nie tylko dziecko, ale i dorosłą osobę. Młodsi użytkownicy tego urządzenia doświadczają jednak za jego pomocą czegoś, czego brak im na co dzień. Komputerowa myszka, klawiatura czy joystick daje im poczucie władzy, możliwość sterowania życiem postaci w danej grze czy kreowania wymyślonej rzeczywistości, co nie jest dane im odczuwać w ich codziennym życiu pełnym nakazów i zakazów ustanawianych przez dorosłych.
Komputer jest więc dla nich wyjątkowo kuszącą „przepustką” do innego, bajkowego świata, urządzanego na wzór ich indywidualnych upodobań. Stwarza możliwość nawiązania znajomości z ludźmi z całego świata oraz daje poczucie bezgranicznej swobody. Zawsze gotowe do zabawy urządzenie, zwłaszcza to z dostępem do internetu, jest dla dziecka niezwykle atrakcyjne.
Im interwencja wskazująca prozdrowotny, alternatywny sposób rozrywki będzie szybsza – tym większe szanse na uniknięcie zagrożenia uzależnienia się dziecka od komputera. Egzekwowanie ustaleń powinno być konsekwentne, a ewentualne zmiany podyktowane np. zmianą sposobu korzystania z komputera wraz z wiekiem.
Ważne jest, by wszelkie, nie tylko te dotyczące zasad korzystania z mediów kwestie, rozwiązywane były w rodzinie za pomocą dialogu, a nie jedynie zestawu zakazów i nakazów ze strony rodziców. – ramy czasowe należy dostosować indywidualnie do wieku i zdolności każdego dziecka,
– należy kontrolować treść programów i stron internetowych użytkowanych przez najmłodszych,
– niezwykle ważne jest to, by nie stracić kontaktu z dzieckiem, nie przestać z nim rozmawiać na wszelkie tematy oraz to, by miał on do rodzica zaufanie i szacunek, bez którego nie zwróci się sam z prośbą o pomoc w wypadku zetknięcia się z jakimś problemem, także tym napotkanym w sieci,
– im więcej stworzy i pokaże się alternatyw spędzania wolnego czasu, tym mniej silna będzie dla dziecka pokusa przesiadywania przed komputerem lub telewizorem, jego prawidłowy rozwój nie będzie możliwy bez odpowiedniej dawki ruchu na świeżym powietrzu oraz czynności rozwijających inne umiejętności, przy czym najefektywniejsze jest zaszczepienie tego typu upodobań w odpowiednio wczesnym etapie wychowania.
Urszula Suplicka (ZSM nr 3)