27 kwietnia 2024

Zajęcia biblioterapeutyczne dla uczniów

Biblioteka Pedagogiczna w Zamościu Filia w Hrubieszowie, wspomagając nauczycieli w realizacji procesu dydaktyczno – wychowawczego oraz poszerzając swoją ofertę edukacyjną, realizuje zajęcia biblioterapeutyczne, w ramach biblioterapii wychowawczej (rozwojowej) – dla uczniów.

Przeprowadzają je nauczyciele bibliotekarze Filii. Zajęcia te rozwijają osobowość, kształtują właściwe postawy, a także wzbogacają wiedzę, język, zdolność rozumienia pojęć moralnych i rozwój uczuć. Pomagają uczniom w akceptacji swojej osoby, eliminują zachowania agresywne. Wykorzystywane są różnorodne techniki biblioterapeutyczne, m. in.: czytanie tekstów przez prowadzącego, głośne, samodzielne czytanie tekstów przez dzieci, dyskusja nad czytanym utworem, wykonywanie prac plastycznych, zabawy integracyjne i aktywizujące, wykorzystujące ruch i muzykę.

Zajęcia przeprowadzane są w Bibliotece, a także, na zaproszenie nauczycieli, w szkołach.

28 października br., w siedzibie Biblioteki, uczniowie klasy III Szkoły Podstawowej Nr 2 w Hrubieszowie uczestniczyli w zajęciach na temat: „Po co komu plotka?”. Miały one na celu uświadomienie dzieciom, czym jest plotka i jakie mogą być jej skutki. Podczas zajęć uczniowie pracowali z tekstami: „Jabłka Pana Peabody’ego” Madonny i „Ptasie plotki” J. Brzechwy, bawili się w głuchy telefon, wykonywali rysunki do prezentowanej muzyki. Zajęcia przeprowadziła Aleksandra Kopczyńska. Temat ten realizowany był także w Szkole Podstawowej w Mienianach, 18 listopada br., dla uczniów klasy III; zajęcia prowadziły tam: Aleksandra Kopczyńska i Joanna Raczyńska.

7 listopada br., w siedzibie Zespołu Szkół Miejskich Nr 2 w Hrubieszowie, dla uczniów klasy III Szkoły Podstawowej Nr 2 przeprowadzone zostały zajęcia nt.: „Różnimy się pięknie”. Celem ich było kształtowanie postawy tolerancji wobec odmienności innych oraz rozwijanie empatii. Uczniowie tworzyli własne definicje słowa „tolerancja”, pracowali z tekstem pt. „Basia i kolega z Haiti” Z. Staneckiej, słuchały piosenek M. Jeżowskiej, wykonywały prace plastyczne do omawianego tematu. Zajęcia przeprowadziły: Aleksandra Kopczyńska i Joanna Raczyńska.

23 listopada br., w ZSM Nr 2, zrealizowano zajęcia nt.: „Zły humorek” – dla sześciolatków. Zajęcia dotyczyły problemu złości i agresji wśród dzieci. Miały na celu rozwijanie umiejętności przezwyciężania złości oraz rozpoznawania przyczyn zachowań agresywnych. Dzieci pracowały z wierszem D. Gellner pt. „Zły humorek” i bajką pt. „Smok Lubomił i tajemnice złości” W. Kołyszko, wzięły udział w zabawach i grach aktywizujących, rysowały sytuacje, wywołujące złość. Zajęcia przeprowadziła Joanna Raczyńska.

Trzykrotnie przeprowadzono warsztaty biblioterapeutyczne dla uczniów Gimnazjum Zespołu Szkół w Werbkowicach. 24 września br. odbyły się tam zajęcia nt.: „Jeden za wszystkich… wszyscy za jednego”. Ich celem było kształtowanie pozytywnych relacji z drugim człowiekiem oraz wzmacnianie więzi w grupie. Uczniowie pracowali z tekstem: „Sześciu zawsze sobie radę da” W. J. Grimm, a także uczestniczyli w zabawach integrujących. 15 października br. przeprowadzone zostały warsztaty nt.: „Co zrobić ze swoim wstydem”, podczas których młodzież szukała sposobów radzenia sobie z uczuciem wstydu. Problem przepracowano metodami aktywnymi, m. in. techniką słoneczko, wykorzystano tekst biblioterapeutyczny E. Nowak pt. „Iść czy nie iść?”.

26 listopada br. zrealizowano warsztaty nt.: „Akceptuję siebie i innych”, kształtujące postawy tolerancji, szacunku, akceptacji siebie i innych oraz uczące empatii. Prezentowane treści ilustrowane były tekstem „Potwór” B. Ferrero oraz filmem Nicka Vujicica. Zajęcia dla gimnazjalistów przeprowadziła Aleksandra Kopczyńska.

 

Od początku września zrealizowano 10 godzin zajęć biblioterapeutycznych dla 166 uczniów szkół podstawowych i gimnazjum. Zapraszamy zainteresowanych nauczycieli do współpracy.

 

Info i fot. BP Hrubieszów