Policjanci ostrzegają przed oszustwami na „pracownika banku”. 35-letniemu mężczyźnie zaciągnęli kredyt na 80 tys., 37-letnia kobieta straciła 2900 zł.
Do policjantów z łęczyńskiej komendy zgłosił się 35-letni mieszkaniec gminy Łęczna. Odebrał on wcześniej telefon od mężczyzny z charakterystycznym wschodnim akcentem, który podawał się za pracownika banku i poinformował, że z konta 35-latka ktoś chce wypłacić pieniądze. Kolejny dzwoniący mężczyzna podał się za pracownika działu technicznego banku i potwierdził zagrożenie.
35 -latek, zgodnie z podanymi podczas rozmowy instrukcjami, zainstalował na swoim telefonie aplikacje QuickSupport i AnyDesk. Są to aplikacje, które dały oszustom pełną kontrolę nad jego telefonem i kontem bankowym.
Następnie miał zalogować się do konta internetowego i podać kody, które otrzymał na zainstalowane aplikacje. Jak się potem okazało, oszust na jego dane złożył wnioski o kredyt na łączną kwotę 80 tysięcy złotych.
Na szczęście 35-latek w porę zorientował się, że to oszustwo i skontaktował się ze swoim bankiem. Szybka reakcja spowodowała, że w tym przypadku nie doszło do utraty pieniędzy.
Z kolei 37-letnia mieszkanka powiatu tomaszowskiego, w podobny sposób straciła 2 900 złotych. Rzekomy pracownik banku zadzwonił do niej informując, że jej środki na koncie są zagrożone, ponieważ doszło już do jednej nieuprawnionej transakcji na kwotę 920 złotych.
W celu ochrony pozostałych środków na koncie, kobiecie zasugerowano, aby zainstalowała aplikację Any Desk na telefonie. Nieświadoma zagrożenia, postępowała zgodnie z zalecaniami. Następnie miała wysłać sms o treści: „Anuluję przelew na kwotę 920 złotych skierowany do odbiorcy xxx xxx” na wskazany, fikcyjny numer odbiorcy. Po otrzymaniu informacji zwrotnej o braku możliwości przesłania wiadomości, kobieta została poinformowana, że sprawa zostanie zgłoszona do działu technicznego banku.
W krótkim czasie, zadzwonił do niej mężczyzna, również rzekomy pracownik banku, z informacją o konieczności zalogowania na konto bankowe przez zainstalowana aplikację i wygenerowanie kodu blik. Zainstalowana aplikacja pozwoliła oszustowi przejąć dostęp i wszystkie dane konta bankowego pokrzywdzonej. W konsekwencji kobieta straciła z konta 2 900 złotych.
Policjanci apelują o zachowanie ostrożności podczas kontaktów telefonicznych z osobami podającymi się za pracowników różnych instytucji.
Pamiętajmy, że pracownik banku nigdy nie poprosi nas o instalację programów na naszych komputerach, czy telefonach. Zachowajmy czujność, kiedy ktoś prosi nas o zalogowanie się do bankowości elektronicznej, czy podawanie danych do logowania.
(info: KPP Łęczna, KPP Tomaszów Lubelski, fot. arch. lubiehrubie.pl)
Zobacz też:
Trwa rekrutacja do służby w Nadbużańskim Oddziale Straży Granicznej
Trwa rekrutacja do służby w Nadbużańskim Oddziale Straży Granicznej
LubieHrubie na Instagramie