23 grudnia 2024

Załatwią więcej spraw przez Internet i telefon

Coraz więcej klientów załatwia sprawy urzędowe przez Internet i telefon – bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym.

Reklamy

Załatwianie spraw wymagających zachowania tajemnicy skarbowej w e-US jest możliwe, bo klienci logują się z wykorzystaniem platformy login.gov.pl. Teraz resort rozwija możliwość uzyskania takich wrażliwych informacji przez telefon, dzięki uwierzytelnieniu się telePIN-em. Taką możliwość mają już mieszkańcy sześciu województw: dolnośląskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podlaskiego i wielkopolskiego. To wciąż nowość, dlatego Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zorganizowały webinaria, dla podatników (15 maja) oraz dla księgowych i doradców podatkowych (9 maja).

Czytaj: W wypadku w Wereszynie zginęła mała dziewczynka i dwie kobiety. Prokuratura skierowała do sądu akt oskarżenia [ZDJĘCIA]

Reklamy
  • Internet, telefon, placówka – wybór należy do klienta

Podczas webinariów eksperci m.in. zaprezentowali jak ustawić i zmienić telePIN, wyjaśniali jak uwierzytelnić się w czasie rozmowy telefonicznej, a także podawali przykłady spraw możliwych do załatwienia przez internet lub telefon.

„Naszym celem jest, żeby kanał telefoniczny i internetowy uzupełniały się. Konsultant mogący udzielać informacji objętych tajemnicą skarbową, może wyjaśnić klientowi wszystkie interesujące go kwestie. Następnie może podpowiedzieć jak załatwić daną sprawę samodzielnie, w dowolnym momencie i miejscu, przez Internet logując się do e-Urzędu Skarbowego. Oczywiście może też od razu umówić klientowi wizytę w stacjonarnym urzędzie skarbowym. Wszystko zależy od wyboru i preferencji klienta.” – mówi Sylwia Zdebiak, dyrektor Departamentu Relacji z Klientami w Ministerstwie Finansów.

Reklamy

Zobacz: Hrubieszów: Laureat etapu wojewódzkiego!

  • Jak sprostować pomyłkę dotyczącą wpłaty podatku

Jak to działa w praktyce? Na przykład klient chce wyjaśnić wątpliwość dotyczącą ostatniej wpłaty podatku. Może od razu chwycić za telefon, zadzwonić na infolinię KAS i po uwierzytelnieniu się telePIN-em, uzyska informację, że przez pomyłkę w przelewie wpisał zły kod podatku, dlatego środki zostały zaksięgowane na innym koncie.

Konsultant może podpowiedzieć klientowi, że w takiej sytuacji powinien napisać pismo do urzędu skarbowego, żeby zmienić kod podatku. Podatnik może oczywiście złożyć takie pismo w e-Urzędzie Skarbowym. W tym celu będzie musiał przesłać informację „Wyjaśnienie przeznaczenia wpłaty”. Jeśli klient aktywował usługę e-korespondencji, potwierdzenie realizacji tej dyspozycji dostanie na konto w e-US. Jeśli tego nie zrobił, otrzyma informację zwykłą pocztą.

Przeczytaj: Gm. Horodło: Tylko jednego popołudnia prawo jazdy straciło 4 kierowców

  • Przyjdź lub umów wizytę

Osoby, które wolą załatwić sprawę osobiście mogą przyjść do urzędu skarbowego. Można to zrobić w dowolnym momencie, ale lepiej umówić się na wizytę w urzędzie na konkretny dzień i godzinę, za pomocą formularza na stronie internetowej. Warto przy tym skorzystać z możliwości dodania komentarza i wskazania, że tematem spotkania jest uzyskanie konkretnej informacji np. rozliczenia podatkowego. W ten sposób, pracownik urzędu będzie mógł lepiej przygotować się do tego spotkania, a dzięki temu klient będzie mógł załatwić sprawę nie tylko w dogodnym dla siebie terminie, ale też szybciej i sprawniej.

  • Gdzie po więcej informacji

Więcej tego typu przykładów i konkretnych wskazówek można znaleźć w prezentacji załączonej poniżej. 

Relacja z webinarium skierowanego do księgowych i doradców podatkowych jest dostępna pod poniższym linkiem https://www.gov.pl/web/finanse/ksiegowi-i-doradcy-podatkowi-zalatwia-zdalnie-wiecej-spraw-klientow

Nagrania z obu webinariów można znaleźć pod adresem: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/e-us-krok-po-kroku-zobacz-jak-to-dziala/.

Zobacz też:

Gm. Werbkowice: Pijany kierowca schował się przed policjantami w szafie

Zerknij na Instagram →


info: Izba Administracji Skarbowej w Lublinie, fot. lubiehrubie