22 listopada 2024

Porady prawne: Zwrot zakupionej rzeczy w internecie

Jakiś czas temu, na jednym z portali internetowych kupiłem dziecku zabawkę. Niestety po otwarciu pudełka okazało się, że to co zapewniał sprzedawca nie do końca zgadzało się z rzeczywistością.

Reklamy

 

Pytanie:

Jakiś czas temu, na jednym z portali internetowych kupiłem dziecku zabawkę. Niestety po otwarciu pudełka okazało się, że to co zapewniał sprzedawca nie do końca zgadzało się z rzeczywistością. Postanowiłem więc zrezygnować z zakupu i odesłać zakupioną rzecz sprzedawcy. Sprzedawca jednak odmówił odbioru twierdząc, że zwrotowi może podlegać jedynie towar nierozpakowany, z nieuszkodzonym opakowaniem. Czy tak jest w rzeczywistości?

Reklamy

 

Zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 roku „o prawach konsumenta” (Dz.U. z 2014r., poz. 827 ze zm.), Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może – z pewnymi wyjątkami – w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.

Wyjątki te w zakresie dotyczącym opakowań to w szczególności: 1) rzeczy dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, które po otwarciu opakowania nie mogą być zwrócone ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu; 2) nagrania dźwiękowego lub wizualne albo programy komputerowe, dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu.

Reklamy

W orzecznictwie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostatnimi czasy wiele uwagi poświęcało się właśnie kwestii odmowy przyjęcia przez sprzedającego rzeczy zbytej na odległość, gdzie sprzedawcy odmawiali przyjęcia rzeczy uprzednio sprzedanej tylko dlatego, że nie zawierała ona oryginalnego opakowania albo opakowanie było otworzone. Ze swojej natury sprzedaż na odległość polega na tym, że konsument nabywając towar musi mieć odpowiedni czas i możliwość do zapoznania się z jego właściwościami. W konsekwencji, może on zasadniczo po otwarciu opakowania od umowy odstąpić bez podania żadnej przyczyny, towar zwrócić i żądać zwrotu ceny oraz kosztów przesyłki. Co bardzo ważne, konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.

 

EWENTUALNE PYTANIA CZYTELNICY MOGĄ KIEROWAĆ BEZPOŚREDNIO NA ADRES E-MAIL: prawnik-chelm@wp.pl

 

Tomasz Gabrylewicz – prawnik

Pl. Kupiecki 10, 22 – 100 Chełm

e-mail: prawnik-chelm@wp.pl

tel.: 883 001 676