23 listopada 2024

S-17 w Brukseli

Bruksela

Reklamy

Prof. Lena Kolarska-Bobińska przekazała komisarzowi UE ds. polityki regionalnej Johannesowi Hahnowi apel o poparcie dla przesunięcia funduszy unijnych, zaoszczędzonych na inwestycjach kolejowych, na budowę dróg. Komisarz Hahn spotkał się z europarlamentarzystami w czasie posiedzenia Komisji Rozwoju Regionalnego PE.

25 stycznia Rada Ministrów podjęła decyzję o umieszczeniu drogi ekspresowej S17 na liście projektów priorytetowych. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podkreśla jednak, że do sfinansowania inwestycji niezbędne jest uzyskanie zgody Komisji Europejskiej na przesunięcie funduszy zaoszczędzonych na projektach kolejowych w ramach Projektu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Reklamy

„Transfer nie będzie wymagał żadnych dodatkowych funduszy unijnych. Przyczyni się nie tylko do rozwoju regionu i większej spójność Polski Wschodniej z resztą Unii Europejskiej, ale przede wszystkim ocali tysiące osób od śmierci w wypadkach komunikacyjnych” zwraca się do komisarza Hahna prof. Lena Kolarska-Bobińska.

Reklamy

Na decyzję Komisji Europejskiej trzeba będzie poczekać około pół roku.

Poniżej pełna treść listu w wersji polskiej i angielskiej oraz zdjęcie z przekazania apelu.

Szanowny Panie Komisarzu,

Jako Poseł do Parlamentu Europejskiego reprezentujący region Polski Wschodniej -województwo lubelskie, proszę o Pańskie poparcie dla zmian w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, które przyczynią się do sfinalizowania budowy drogi ekspresowej S 17 w Polsce.

Projekt drogi ekspresowej S 17, zaakceptowany przez Komisję, jest priorytetową inwestycją w ramach sieci TEN-T. Ma ona zastąpić dotychczasową drogę krajową, która służy, jako główne połączenie pomiędzy stolicami Europy Zachodniej jak Berlin a Ukrainą, przecinając ważne miasto Polski Wschodniej – Lublin. Niestety z powodu dużej ilości ruchu ciężarowego o zasięgu europejskim oraz złego stanu nawierzchni, droga nr 17 jest według Europejskiego Programu Oceny Ryzyka na Drogach jedną z najniebezpieczniejszych w Europie. Dlatego niezbędnym jest, aby budowa tego odcinka TEN-T była przeprowadzona sprawie i szybko.

Polski rząd stwierdził jednak, że z powodu braku środków, aby zgodnie z planem zakończyć budowę drogi S 17, konieczne będą zmiany w POIiŚ. Będzie to wymagało transferu niewykorzystanych środków, zaoszczędzonych na przetargach kolejowych, w ramach Priorytetu VII, na rozwój infrastruktury drogowej w ramach Priorytetu VI. Bez transferu tych środków budowa drogi w najbliższych latach będzie niemożliwa.

Zwracam się, więc do Pana z apelem o przychylenie się do prośby polskiego rządu. Mam nadzieję, że Dyrekcja Generalna ds. Rozwoju Regionalnego zaakceptuje przesunięcie środków.

Transfer nie będzie wymagał żadnych dodatkowych funduszy europejskich, a pieniądze te mogą po prostu przepaść. Jestem przekonana, że Państwa zgoda pomoże naszym obywatelom. Ponadto przyczyni się do rozwoju regionu i większej spójności Polski Wschodniej z resztą Unii Europejskiej, ale przede wszystkim ocali tysiące osób od śmierci w wypadkach komunikacyjnych.

Z poważaniem,

PROF. LENA KOLARSKA-BOBIŃSKA
POSEŁ DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO