Sacrum i profanum sztuki filmowej

Cezar musi umrzeć, Elena oraz Sztuka milczenia – to propozycje filmowe trzeciego i czwartego dnia Sacrofilmu. Wśród zaproszonych gości byli: Rafael Lewandowski – reżyser, dr Seweryn Kuśmierczyk – filmoznawca oraz Konrad Sawicki – teolog i publicysta.

Reklamy

Niedzielne spotkania Sacrofilmu rozpoczął dokument Sztuka milczenia w reżyserii Rafaela Lewandowskiego. Bohaterem filmu jest Jerzy Mierzejewski – urodzony w 1917 roku malarz, a także wieloletni wykładowca i ceniony dziekan Łódzkiej Szkoły Filmowej. Autorytet dla pokoleń powojennych operatorów i reżyserów polskich. Po projekcji filmu Rafael Lewandowski opowiedział o kulisach powstawania filmu oraz o współpracy z profesorem Mierzejewskim w trakcie kręcenia dokumentu.

Cezar musi umrzeć to film o przenikaniu się sfery sacrum i profanum – to przenikanie pierwiastków duchowych i świeckich obecne jest w całym Sacrofilmie” – powiedział podczas prelekcji Konrad Sawicki. Cezar musi umrzeć braci Taviani to wyjątkowa adaptacja sztuki Williama Szekspira, którą wystawiają więźniowie Rebibbia – rzymskiego więzienia o zaostrzonym rygorze. W trakcie przygotowywania spektaklu przestępcy zaczynają przeglądać się w sztuce słynnego dramaturga i identyfikować z postaciami.

Wykład dr. Seweryna Kuśmierczyka na temat twórczości rosyjskiego reżysera Andrieja Zwiagincewa towarzyszył projekcji filmu Elena. Filmy tego twórcy pokazywane były we wcześniejszych edycjach Sacrofilmu. W obrazach Zwiagincewa obecna jest sfera materialna i duchowa, opowiadanie prowadzone jest równocześnie na dwóch poziomach. Filmy przepełnione są środkami wyrazu, które mówią o obecności sacrum w sztuce filmowej.


Info i fot. Sacrofilm 2013