23 grudnia 2024

Złote Kieszenie przyznane po raz pierwszy podczas Gali Festiwalu Scenografii i Kostiumów – Scena w Budowie 2017

Wczoraj, w Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur ogłoszono wyniki pierwszego Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”. Przyznawanym statuetkom Złotej Kieszeni towarzyszyły nagrody finansowe. Galę rozdania nagród prowadził Tomasz Raczek, a wieczór zwieńczył zjawiskowy występ ukraińskiej artystki Onuki.

Reklamy

 

Jury w składzie Paweł Dobrzycki, Anna Królica, Ewa Kuryluk, Dorota Roqueplo, jednogłośnie przyznało nagrodę Grand Prix Złota Kieszeń Katarzynie Borkowskiej za scenografię i kostiumy do przedstawienia „Księgi Jakubowe” w reżyserii Eweliny Marciniak, według powieści Olgi Tokarczuk, uważając, że ten kunsztowny spektakl tworzy spójną wizję artystyczną, odznaczając się wielką precyzją detalu.

Jury przyznało nagrodę Złota Kieszeń za najlepszą scenografię Jerzemu Rudzkiemu, za scenografię do przedstawienia „Punkt Zero: Łaskawe” w reżyserii Janusza Opryńskiego, uważając, że obrazuje ona wnikliwie ideę spektaklu, podkreślając jego surowość i uwypukla przesłanie.

Reklamy

Złotą Kieszeń za najlepsze kostiumy Jury przyznało grupie Mixer w składzie: Monika Ulańska, Dorota Gaj-Woźniak i Robert Woźniak za spektakl „Fahrenheit 451” w reżyserii Marcina Libera.

Do udziału w Festiwalu zgłoszono 70 przedstawień z całego kraju. Komisja Festiwalu sześć z nich wybrała jako finałowe. Jury, złożone z reprezentantów różnych dyscyplin związanych ze sztukami wizualnymi, po obradach w Lublinie przyznało nagrody finansowe i statuetki „Złota Kieszeń”. Grand Prix Festiwalu to nagroda w wysokości 10 000 zł dla najlepszej prezentacji festiwalowej. Nagroda dla najlepszej scenografii oraz Nagroda dla najlepszego kostiumu wynoszą po 7 500 zł. Jury mogło podjąć decyzję o nieprzyznaniu nagród lub wyróżnień w poszczególnych kategoriach.

Reklamy

W ramach Festiwalu Scenografii i Kostiumów można obejrzeć jeszcze dzisiaj dwa spektakle. „Lament. Pamięci Tadeusza Różewicza”, Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego o godzinie 18.00, na scenie Teatru Muzycznego.  Twórcy posługują się utworami Tadeusza Różewicza, to ostatni spektakl Ewy Wycichowskiej, choreografki, która przez 27 lat była Dyrektorem Baletu Poznańskiego.

„Kumernis, czyli o tym, jak Świętej Panience broda rosła” Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, o godz. 20.00w Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur.Autorką scenografii do „Kumernis” jest Agata Duda-Gracz, a w roli tytułowej zobaczymy Magdalenę Kumorek.

Festiwal to również wydarzenia towarzyszące,w tym wystawy, które nadal będą dostępne dla zwiedzajacych. Retrospektywna wystawa twórczości Andrzeja Kreütz-Majewskiego prezentująca dokonania wieloletniego naczelnego scenografa Teatru Wielkiego w Warszawie, autora dekoracji i  kostiumów do  niezliczonych realizacji operowych, a także cenionego malarza. Ekspozycja przygotowana wspólnie z Teatrem Wielkim – Operą Narodową prezentuje dokonania artysty, który współpracował z największymi scenami teatralnymi świata, m.in. z Covent Garden w Londynie, Staatsoper w Wiedniu i Operą Paryską. Jego wychowankiem jest również znakomity scenograf Boris Kudlička.

Ponadto w przestrzeni Centrum Spotkania Kultur dostępne dla zwiedzających będą instalacje kostiumograficzne z kolekcji: Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie oraz Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Ekspozycje można oglądać na wszytskich poziomach obiektu.

Mecenasem Festiwalu jest Budimex S.A., ZL Nałęczów Zdrój, a BMW Polska – partnerem logistycznym.

 

fot. Scena w Budowie