Platforma Usług Elektronicznych (PUE) to zestaw usług dla klientów ZUS. Dzięki tej wygodnej formie kontaktu z ZUS można zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi przez Internet, czyli bez wychodzenia z domu.
Jak skorzystać z PUE
Najpierw należy zarejestrować się na portalu pue.zus.pl. Podczas rejestracji otrzymuje się login i wybiera hasło do własnego profilu PUE. Dla bezpieczeństwa danych, do których dzięki temu profilowi uzyskuje się dostęp, trzeba jeszcze potwierdzić swoją tożsamość i dopiero wtedy profil PUE zostaje aktywowany.
Ci z Klientów, którzy posiadają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, mogą dokonać potwierdzenia tożsamości (uwierzytelnienia) już podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl. Pozostali muszą w tym celu osobiście odwiedzić jednostkę ZUS.
Aby móc wysyłać do ZUS i odbierać z ZUS wnioski, pisma i inne dokumenty, trzeba mieć możliwość składania podpisu elektronicznego. Można w tym celu skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP. Wystarczy złożyć wniosek o taki profil na www.epuap.pl i potwierdzić tożsamość w jednostce ZUS przy okazji uwierzytelniania profilu PUE.
Dla każdej grupy klientów przygotowano specjalny panel ułatwiający załatwienie dedykowanych dla nich spraw.
– Panel Ogólny
– Panel Ubezpieczony
– Panel Płatnik
– Panel Świadczeniobiorca
Panel Ogólny
– komunikaty administracyjne i techniczne dla użytkowników PUE ZUS
– rezerwacja wizyty w ZUS
– konfiguracja danych profilu (np. e-mail)
Panel Ubezpieczony
– dane identyfikacyjne, ewidencyjne, adresowe ubezpieczonego
– przeglądanie okresów i rodzajów ubezpieczeń , do których został zgłoszony ubezpieczony
– stan konta ubezpieczonego
– przeglądanie składek przekazanych na rachunek w OFE
– kalkulator emerytalny
Panel Płatnik
– należne składki i wpłaty
– osoby zgłoszone do ubezpieczeń
– stopa procentowa na ubezpieczenie wypadkowe
– korespondencja
Panel Świadczeniobiorca
– informacje o przyznanych i wypłacanych świadczeniach
– formularz PIT
ePłatnik
Dla przedsiębiorców przeznaczono także moduł ePłatnik (internetowy odpowiednik programu Płatnik), dzięki któremu przez portal pue.zus.pl można m.in. zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczyć składki.
Nie tylko przez Internet
PUE to także Centrum Obsługi Telefonicznej. Można tu zasięgnąć informacji (np. o danych zgromadzonych na indywidualnym koncie), zarezerwować wizytę w placówce czy złożyć niektóre wnioski, niewymagające podpisu elektronicznego. Przed przekazaniem jakichkolwiek spersonalizowanych informacji nastąpi uwierzytelnienie osoby dzwoniącej (niezbędne jest podanie identyfikatora i PIN). Część usług będzie dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego telefonicznego systemu informacyjnego.
Czasem trzeba coś załatwić czy wyjaśnić osobiście w placówce ZUS. Dlatego Platforma Usług Elektronicznych to także system kierowania ruchem na salach obsługi klientów. Umieszczone tam dyspensery (biletomaty) pozwalają wybrać rodzaj sprawy i wydają bilet do właściwego dla jej załatwienia stanowiska obsługi klientów. Duże ekrany multimedialne wskazują stanowisko, przy którym można załatwić swoją sprawę, oraz podają najważniejsze informacje i aktualności dotyczące ubezpieczeń społecznych. System umożliwia także skorzystanie z rezerwacji wizyty dokonanej poprzez portal pue.zus.pl.
Źródło: ZUS Biłgoraj