22 grudnia 2024

Chcesz wejść na giełdę? Będzie Ci potrzebny profesjonalny projekt emisyjny!

Spółki, które rozważają wejście na Giełdę Papierów Wartościowych zobligowane są do kilku niezbędnych w takiej sytuacji działań, do których należą m.in.: zmiana formy prawnej przedsiębiorstwa (w przypadku, gdy przedsiębiorstwo nie jest spółką akcyjną), wybór domu maklerskiego, utworzenie prospektu emisyjnego, który uznaje się za bardzo istotny dokument w całym procesie wejścia przedsiębiorstwa na giełdę oraz przeprowadzenie oferty publicznej.

Reklamy

Materiał reklamowy

 

Oferta będzie oparta o prospekt emisyjny, dlatego dokument ten musi zostać przygotowany w sposób bardzo profesjonalny. Jego przygotowanie weryfikuje Komisja Nadzoru Finansowego i to właśnie ona będzie tym podmiotem, który wskaże ewentualne elementy, które należy modyfikować po czym zatwierdzi lub odrzuci dokument.

Reklamy

 

Co powinien zawierać prospekt emisyjny?

Prospekt emisyjny może mieć formę dokumentu jednolitego lub składającego się z części rejestracyjnej, części ofertowej oraz części podsumowującej (w tym przypadku Komisja Nadzoru Finansowego musi zatwierdzić każdą część). Oczywistym jest, że dokument ten musi zawierać nie tylko informacje rzetelne, ale również prawdziwe, dodatkowo musi zostać sporządzony językiem, który będzie dla inwestorów zrozumiały oraz pozwoli im na jasną i klarowną ocenę przedstawionej im w prospekcie emisyjnym oferty. Wśród informacji, które bezwzględnie muszą znaleźć się w dokumencie, należy wymienić: rodzaje papierów wartościowych objętych emisją, historię, opis działalności i organizacji emitenta, roczne sprawozdanie finansowe, dane na temat kosztów emisji, postępowaniach, w których stroną jest emitent i jego znaczący akcjonariusz. Powinna się w nim również znaleźć analiza sytuacji ekonomiczno- finansowej. Co ciekawe, prospekt emisyjny bardzo często w wielu różnorakich opracowaniach mylony z memorandum informacyjnym. Jest to konsekwencją niczego innego, jak skomplikowanego stanu prawnego obu zagadnień oraz wymogu, aby w konkretnych przypadkach (zdeterminowanych obowiązującym prawem) np. traktować prospekt na równi z memorandum. Jednak dość istotną różnicą w zakresie formalno- prawnym jest fakt, że wymogi prawne odnoszące się do prospektu są większe, niż ma to miejsce w przypadku memorandum.

Reklamy

 

 fot. mat. sponsora