Prowadzisz swój biznes stacjonarnie, ale myślisz o promocji w Internecie? Warto więc zdać sobie sprawę, że jednym z czynników, które zachęcają użytkowników do przejścia na firmową witrynę, są przyjazne linki. A choć dotyczą różnych zasobów dostępnych online, to musisz skoncentrować się przede wszystkim na jednym – już na etapie tworzenie projektu WWW. Odkryj, co to jest adres strony internetowej, z czego się składa i jak go stworzyć, by zająć wyższą pozycję w Google.
Adres strony internetowej – co to jest?
Istnieje wiele czynników, które mogą wpłynąć na wizerunek i rozpoznawalność biznesu w sieci. Kluczem do sukcesu może okazać się jednak element, który jest zwykle pierwszym punktem styku internauty i jednocześnie potencjalnego klienta z Twoją firmą. Za taki filar uchodzi adres strony WWW.
Nazywany również adresem URL zapis pojawia się w pasku przeglądarki i kieruje użytkowników do określonych treści w witrynie.
URL to zaś skrót od angielskiego sformułowania Uniform Resource Locator, który oznacza jednolity format adresowania wszelkich zasobów i źródeł w Internecie, choć kojarzy się przede wszystkim ze stronami internetowymi.
Podsumowując – URL to adres witryny i jej części składowych. Jego celem jest ułatwienie użytkownikom dostępu do publikowanych w Internecie treści. Stanowi również często element hierarchii, która kieruje internautów do miejsc docelowych na stronie (np. do konkretnych zakładek) i dzieli witrynę na poszczególne sekcje.
Z jakich elementów składa się adres strony internetowej?
Wiesz już, że adres internetowy określa lokalizację zasobu np. witryny w Internecie. Jest to czytelny dla internauty tekst, którego zadaniem było zastąpienie adresów IP wykorzystywanych przez komputery w komunikacji z serwerami. Aby jednak dotrzeć do konkretnych miejsc w sieci, URL musi zostać odpowiednio skonstruowany.
Podstawowy format składa się z rodzaju zasobu i części zależnej.
Protokół obsługujący dostęp do witryny
Protokół to pierwszy z elementów, który tworzy adres strony internetowej i wskazuje na rodzaj zasobu lub usługi. Standardem w przypadku witryn jest http:// i przede wszystkim https:// (w którym „s” oznacza „secure” – bezpieczeństwo).
Oczywiście dostępne są również inne protokoły np. mailto: (umożliwiający przesyłanie wiadomości tekstowych czy multimedialnych do domyślnego klienta poczty) czy ftp: (obsługujący transfer plików w relacji serwer – klient).
Host – nazwa domeny
Poza protokołem (określanym również jako rodzaj zasobu) w skład adresu URL wchodzi też część zależna. Do jej głównych elementów należy nazwa hosta, którą w przypadku stron internetowych stanowi domena. Zazwyczaj jest to więc nazwa główna odnosząca się do firmy, działalności czy konkretnego produktu lub usługi oraz rozszerzenie np. „.pl” albo „.com”.
Poza tym adres strony internetowej może również tworzyć:
- ścieżka zasobu – element oddzielony od nazwy domeny ukośnikiem wskazujący na zasób, do którego się odwołujemy (/usługi),
- parametr – inaczej zapytanie, które składa się z ciągu znaków w postaci nazwy parametru i odpowiadającej wartości (?page=2),
- kotwica – rozpoczyna się od # i wskazuje na konkretny element treści np. zakładkę na stronie (#kontakt),
- www – nieobowiązkowy przedrostek, który odnosi się do nazwy usługi internetowej.
Tworzone obecnie URL składają się zazwyczaj z nazwy protokołu i domeny. Po przejściu na poszczególne podstrony danej witryny do adresu dodawane są kolejne znaki, czyli ścieżka zasobu. Poprawna forma to np. https://wenet.pl/oferta/strony-www.
Dlaczego adres URL strony internetowej jest ważny?
Nie bez powodów mówi się, że przyjazny adres URL jest kluczowy dla każdej strony internetowej. Istnieją właściwie trzy główne argumenty, które powinny Cię przekonać, że należy zadbać o ten element, aby zyskać widoczność witryny w sieci.
1. Ogromne znaczenie dla SEO strony WWW
Odpowiednio skonstruowany adres URL strony internetowej wspiera pozycjonowanie. Przede wszystkim dlatego, że jest to jeden z kluczowych elementów indeksowanych przez Google. Na tej podstawie roboty wyszukiwarki oceniają budowę witryny i sprawdzają, czy treść odpowiada na wpisywane przez internautów zapytania.
Pamiętaj, że adres URL musi być jasny, prosty i czytelny oraz umieszczony w mapie strony (czyli zestawieniu wszystkich podstron witryny). Dzięki temu roboty indeksujące szybciej odczytują zawartość i umieszczają adres na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Musisz o to zadbać w ramach prowadzonych działań SEO.
2. Lepsze wrażenie dla użytkownika
Jak już wiesz, adres URL to często pierwszy punkt styku internauty z Twoją stroną internetową. Ponieważ jest on widoczny dla użytkownika, to powinien wskazywać, do jakiego rodzaju zawartości kieruje. Nieczytelne, skomplikowane i niepoprawnie skonstruowane adresy nie tylko utrudniają poruszanie się po witrynie, ale odstraszają od odwiedzin.
3. Atrakcyjne linki do promocji strony
Jeżeli odpowiednio skonstruujesz adres strony internetowej, to możesz wykorzystać go do promocji np. w mediach społecznościowych. Część portali pozostawi tego rodzaju samoistny anchor w niezmienionej formie. W ten sposób możesz poinformować odbiorców o tym, do jakich treści kierujesz w konkretnym poście lub zachęcić do kliknięcia w atrakcyjny wizualnie link.
Jak stworzyć przyjazny adres internetowy?
Z pewnością zastanawiasz się teraz, jaki adres strony internetowy można uznać za przyjazny. Otóż będzie on maksymalnie uproszczony, przy czym jednocześnie dobrze opisze zawartość Twojej witryny. Co więcej, pozwoli wyszukiwarce lepiej zrozumieć indeksowaną treść, a wśród użytkowników wzbudzi większe zaufanie i będzie częściej oraz chętniej klikany.
Tego rodzaju adres URL musi być w szczególności:
- krótki – przyjmuje się, że całość (protokół, nazwa domeny i rozszerzenie) nie powinna przekroczyć 100 znaków,
- łatwy do zapamiętania i wpisania w pasku przeglądarki,
- odnoszący się do zawartości witryny, do której kieruje,
- pozbawiony znaków specjalnych, ciągów cyfr, przypadkowych liter.
Aby go stworzyć, musisz jeszcze:
- stosować słowa kluczowe,
- używać separatorów w formie myślnika,
- zadbać o szyfrowane połączenie,
- zachować spójne nazewnictwo.
Wielość obowiązków związanych z budową witryny Cię przerasta? Chcesz zając się rozwojem swojego biznesu, a promocję w sieci zlecić specjalistom? Świetnie się składa! Rozpocznij współpracę z firmą WeNet, która ma wszystko, czego potrzebujesz, aby zaistnieć online. Przygotowany przez doradców internetowych projekt będzie atrakcyjny i zgodny z wytycznymi, a adres przyjazny dla użytkowników i wyszukiwarki.
W ramach oferty zyskasz też: bezpieczeństwo wraz z wdrożonym certyfikatem SSL, mobilność poprzez witrynę dopasowaną do różnych ekranów, opiekę (bieżące aktualizacje i konieczne poprawki) oraz ciągłość, ponieważ w pakiecie specjaliści zapewnią również sprawny hosting oraz atrakcyjną domenę. Poznaj więcej szczegółów podczas darmowej konsultacji i dołącz do zadowolonych klientów WeNet.
tekst i fot. mat. partnera