26 kwietnia 2024

Ekologiczny Cetan dr inż. Leszka Gardyńskiego 2. w Rotterdamie!

Team Ecozone 505, czyli Studenckie Koło Naukowe Inżynierii Materiałowej działające pod kierownictwem pochodzącego z Hrubieszowa, jednocześnie od lat adiunkta w Katedrze Inżynierii Materiałowej Wydziału Mechanicznego Politechniki Lubelskiej, zajął w tym roku 2 miejsce w swojej klasie (Urban Concept Diesel) w zawodach Shell Eco Marathon. Zawody odbyły się w Rotterdamie w dniach 15-18 maja 2014 r.

Był to trzeci występ studentów Koła Naukowego Inżynierii Materiałowej na Shell Eco Marathon i zarazem największy sukces. W roku 2011 było miejsce 3, rok później 4 pozycja.

Samochodzik Cetan po kolejnych poprawkach i modernizacjach (między innymi zupełnie inna skrzynia biegów, gdyż z tym zespołem w ostatnich latach było najwięcej problemów), został dopuszczony po wnikliwej kontroli technicznej do zawodów i zdobył w swojej klasie 2 miejsce.

„Swoja” klasa to Urban Concept Diesel, czyli w zasadzie dojrzały samochód spełniający wymagania dla pojazdów dopuszczonych do ruchu, napędzany przy tym silnikiem wysokoprężnym.

Rodzaj napędu wynika w dużej mierze z zainteresowań naukowych opiekuna teamu Ecozone 505, dr inż. Leszka Gardyńskiego, do których należą badania nad obciążeniami cieplnymi elementów silnika oraz ich zmęczeniem cieplnym, a także badania skutków stosowania biopaliw w silnikach wysokoprężnych.

Szefową teamu i jednocześnie kierowcą Cetana była w tym roku pani Magdalena Bieniek, studentka kierunku Inżynieria Materiałowa. W skład tegorocznej załogi wchodzili również: Katarzyna Leposińska, Jakub Rozpędowski i Konrad Pawluk, w ramach ostatecznych przygotowań pojazdu najwięcej zdziałał absolwent; Tomasz Mazurkiewicz.

Oprócz klas Urban Concept w zawodach są też klasy Prototype. Pojazdy tych klas podobnie jak w Urban Concept również mogą być napędzane różnego rodzaju silnikami spalinowymi a także elektrycznymi, których przykładem jest zbudowany również na Politechnice Lubelskiej Elvic.

W zeszłym roku na zawody pojechało aż 8 osób, w tym roku liczebność zespołu ograniczono do czterech. W zasadzie nie za bardzo liczono na sukces, gdyż Cetan jest ogólnie zbyt solidny a przez to cięższy od większości konkurentów. Uzbrojeni w trzyletnie doświadczenia przystąpiono do opracowywania zupełnie nowego pojazdu. Do pracy nad nim zadeklarowało chęć kilka innych kół naukowych z Politechniki.

Budowa samochodzika wymaga bardzo wielu w ten czy inny sposób spędzonych godzin pracy i w czasach, kiedy student bez trudu może znaleźć rozrywkę czy możliwość dorobienia do stypendium, trudno o wystarczająco wytrwałych zapaleńców. W związku z tym prace posuwają się mozolnie. Największy zapał jest na miesiąc przed zawodami i miesiąc po nich. Może jednak dzięki wsparciu Władz Uczelni i pomocy Sponsorów uda się w przyszłości pojechać na zawody nowym pojazdem.


dr inż. Leszek Gardyński

Adiunkt w Katedrze Inżynierii Materiałowej Wydziału Mechanicznego Politechniki Lubelskiej, Wiceprzewodniczący Rady Muzeum Politechniki Lubelskiej. Wiceprezes Automobilklubu Lubelskiego, Rzeczoznawca Samochodowy PZM i biegły sądowy, Ekspert PNTTE. Absolwent LO im. Stanisław Staszica w Hrubieszowie i Szkoły Podstawowej nr 2 w Hrubieszowie.



Zobacz też:

Przykłady zabytków techniki zachowanych na Lubelszczyźnie 

Wywiad z dr. inż. Leszkiem Gardyńskim

Odbył się pełen emocji XI Trial 4×4 Politechniki Lubelskiej


 

Na podstawie pozyskanych informacji od dr. inż. Leszka Gardyńskiego

Opracował – Marek A. Kitliński (mak)