22 listopada 2024

Jak skutecznie odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?

Napisanie odwołania od decyzji ubezpieczyciela nie jest trudne, jednak, aby pismo było skuteczne, trzeba pamiętać o kilku aspektach. Dlaczego w ogóle o tym piszemy? Ponieważ wiedza na temat składania reklamacji do firmy ubezpieczeniowej, może Ci się bardzo przydać. Uwierz, że ubezpieczyciele “robią, co mogą”, żeby wypłacić osobie poszkodowanej jak najniższe świadczenie. Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy do lektury poniższego artykułu.

Jak ubezpieczyciele zaniżają odszkodowania?

Z przeprowadzonych badań wynika, że aż 7 na 10 wypłacanych odszkodowań jest zaniżana. Jak to możliwe? Otóż firmy ubezpieczeniowe bardzo często:

  • biorą pod uwagę najtańsze części zamienne zamiast oryginalnych;
  • wyliczają stawkę za roboczogodzinę warsztatu na podstawie szacunkowych – nie realnych obliczeń;
  • w przypadku bardzo skomplikowanych napraw uznają szkodę za całkowitą, bo bardziej im się to opłaca.

Musisz też wiedzieć, że co do zasady pierwsza wypłacana przez ubezpieczyciela kwota zawsze jest zaniżona. Istnieje bowiem szansa, że z powodu nerwów i stresu związanych z wypadkiem lub kolizją poszkodowany albo tego nie zauważy albo sobie przysłowiowo odpuści. Nie warto się jednak poddawać, tylko zawalczyć o należne pieniądze.

Reklamacja od decyzji ubezpieczyciela w świetle prawa

Jeśli otrzymałeś zaniżone odszkodowanie, pamiętaj, że prawo jest po Twojej stronie. Musisz wiedzieć, iż według ustawy z dnia 05.08.2015 roku o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, będąc osobą poszkodowaną w wypadku drogowym, która otrzymała zaniżone lub niewystarczające odszkodowanie z polisy OC sprawcy, możesz złożyć reklamację do ubezpieczyciela. Jednocześnie zaznaczamy, że istnieje alternatywna droga do uzyskania należnych pieniędzy, a mianowicie dopłata do odszkodowania, o której więcej będzie mowa w dalszej części artykułu.

Odwołanie do ubezpieczalni – wzór

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela wzór oczywiście ma. Jest to bowiem pismo urzędowe i jak większość dokumentów tego typu, musi być napisane według określonego schematu. W prawym górnym rogu należy umieścić miejscowość i datę sporządzenia reklamacji. Następnie niżej, po lewej stronie należy podać swoje dane, czyli imię, nazwisko i adres oraz numer swojej polisy. Jeszcze niżej, po prawej stronie trzeba oznaczyć firmę ubezpieczeniową i podać jej nazwę oraz adres. Dalsza część odwołania powinna składać się z prośby o uznanie reklamacji i uzasadnienia – jednego z istotniejszych elementów pisma. Musi bowiem stanowić o tym, dlaczego uważasz, że odszkodowanie zostało zaniżone i być poparte dowodami Twojej racji. Pamiętaj, aby na koniec, złożyć własnoręczny podpis. Do reklamacji najlepiej dołączyć również rachunki i faktury, których nie jesteś w stanie opłacić za pieniądze uzyskane od ubezpieczyciela.

Odwołanie a dopłata do odszkodowania

Dopłata do odszkodowania to korzyść majątkowa, którą uzyskujesz dzięki sprzedaży prawa własności do szkody komunikacyjnej firmie odszkodowawczej. Potocznie przyjęło się mówić, że jest to dopłata do odszkodowania, ponieważ sprzedać prawo do szkody możesz sprzedać wyłącznie wtedy, kiedy zostało już wypłacone. Po dopłatę warto zgłosić się już na etapie składania reklamacji, ponieważ dzięki temu uzyskujesz pewną drogę do otrzymania potrzebnych pieniędzy. Musisz jednak spełniać określone warunki, a mianowicie:

  • decyzja o przyznaniu odszkodowania została wydana nie wcześniej niż 3 lata wstecz od momentu zgłoszenia się po dopłatę;
  • nie została zawarta ugoda z ubezpieczycielem;
  • szkoda miała miejsce na terenie Polski (jeśli szkoda miała miejsce za granicą, być  może będziemy mogli Ci pomóc, ale taka sprawa wymaga indywidualnej konsultacji);
  • szkoda była rozliczana gotówkowo.

Na koniec przypominamy, że na złożenie reklamacji masz określony czas. Jest on tożsamy z terminem przedawnienia roszczeń i wynosi 3 lata. W wyjątkowych sytuacjach jednak może zostać wydłużony do lat 20, na przykład jeśli szkoda powstała na skutek zbrodni lub występku. Ubezpieczyciel natomiast ma 30 lub 60, jeśli sprawa jest wyjątkowo trudna, dni na odpowiedź na Twoją reklamację. Brak odpowiedzi w tym terminie oznacza, że decyzja została rozpatrzona na Twoją korzyść.

(tekst i fot. mat. partnera)