W swojej działalności pełniąc funkcję publiczną radnego województwa zawsze zabiegałem i zabiegam o interesy społeczności lokalnej ziemi hrubieszowskiej w tym Miasta Hrubieszowa (nie traktując mieszkańców jak „wyborców”, którego określenia Pan używa w swoim piśmie)…
Lublin, dnia 7 listopada 2014 r.
Pan
Tadeusz Garaj
Burmistrz Miasta Hrubieszowa
W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 31 października 2014r., (data wpływu 06.11.2014), znak (pismo nie zawiera urzędowego znaku sprawy) wyjaśniam co następuje.
W swojej działalności pełniąc funkcję publiczną radnego województwa zawsze zabiegałem i zabiegam o interesy społeczności lokalnej ziemi hrubieszowskiej w tym Miasta Hrubieszowa (nie traktując mieszkańców jak „wyborców”, którego określenia Pan używa w swoim piśmie), i instytucji których funkcjonowanie jest zależne od organów samorządu województwa, co zresztą z kolei potwierdza Pan w swoim piśmie wspominając o dotychczasowych spotkaniach z przedstawicielami gmin i powiatu hrubieszowskiego z moim udziałem i Zarządu Województwa w sprawie PKS Hrubieszów sp. z o.o.
Mając na uwadze obecnie zaistniałą sytuację związaną z PKS Hrubieszów sp z. o.o. złożyłem w dniu 31.10.2014r., na sesji sejmiku województwa lubelskiego pisemną interpelację, którą przedkładam w załączeniu. Jednak nie podzielam Pańskiego „oburzenia”, szczególnie w kontekście przesłanej Panu odpowiedzi od Członka Zarządu Województwa Lubelskiego dr Jacka Sobczaka z dnia 23 października 2014 r. na Pana pismo z dnia 19 września 2014 r., informujące „że to nie Sejmik Województwa Lubelskiego, a spółka Lubelskie Dworce S.A. z siedzibą w Lublinie, będąca 100 % udziałowcem hrubieszowskiego przedsiębiorstwa, podjęła decyzję o uruchomieniu procedury zbycia jej udziałów… to Zarząd Spółki prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę na zewnątrz, a zatem do jego kompetencji należy podejmowanie wszelkich decyzji gospodarczych”. Nadmieniam, iż ostateczną zgodę na odpłatne zbycie w całości lub części udziałów firmy PKS Hrubieszów sp. z o.o. podejmuje Zarząd Województwa Lubelskiego, jako organ założycielski Dworców Lubelskich – (takie samo pismo otrzymał Starosta Hrubieszowski), co zapewniam Pana, że w tej kadencji samorządu województwa nie będzie miało miejsca. W tej sytuacji należy podjąć ponowne wspólne działania gmin i w szczególności powiatu w celu wypracowania na podstawie stosownych instrumentów prawnych koncepcji, mających na celu zapewnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa a nie kierować kolejnych pism, które nie mają uzasadnienia merytorycznego w kontekście wcześniej cytowanych odpowiedzi Marszałka Województwa i faktu, że zostało opublikowane na stronach portalu internetowego w dniu 02.11.2014 r., gdy do kancelarii sejmiku wpłynęło dopiero 06.11.2014 r.
Pragnę Panu ponownie w tym miejscu uzmysłowić, iż podejmuję i uczestniczę w szeregu działaniach, które mają na celu zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa i utrzymania jego funkcji komunikacyjnej.
Dzięki tego rodzaju działaniom PKS Hrubieszów sp. z o.o. zawiązana w dniu 1 lutego 2012r., przy wyodrębnianiu z struktury byłego PKS Wschód S.A. (obecnie Lubelskie Dworce S.A.) została wyposażona we wszystkie nieruchomości, które posiadał wcześniej w użytkowaniu będąc w strukturze PKS Wschód S.A. czego nie otrzymały wyodrębniane inne spółki.
Kilkakrotnie uczestniczyłem w spotkaniach z Zarządem Województwa Lubelskiego, Zarządem Lubelskich Dworców S.A, zarówno samodzielnie jak i wspólnie z wójtami powiatu hrubieszowskiego, starostą hrubieszowskim, dotyczących ewentualnego przejęcia PKS Hrubieszów sp. z o.o. przez samorządy terytorialne, utworzenia spółki z udziałem tych samorządów oraz samorządu województwa.
Organizowałem spotkania Prezesa PKS Hrubieszów z członkami Zarządu Województwa oraz Związków Zawodowych działających przy PKS Hrubieszów, mające na celu przedstawienie bezpośrednio kwestii związanych z funkcjonowaniem spółki na lokalnym rynku.
Jestem w stałym kontakcie z Prezesem PKS Hrubieszów Sp. z o.o., przedstawicielami związków zawodowych działających przy PKS Hrubieszów, oraz uczestniczę w posiedzeniach Rady Nadzorczej PKS Hrubieszów Sp. z o.o. Te działania mają na celu posiadanie aktualnej wiedzy na temat funkcjonowania spółki, reagowanie na bieżąco na pojawiające się problemy i wspieranie jej w rozmowach i negocjacjach. Pragnę podkreślić bardzo odpowiedzialną politykę prowadzoną przez związki zawodowe, które mają świadomość, że trzeba zabiegać o własne miejsca pracy ale jednocześnie wspierać działania Zarządu i Rady Nadzorczej, które zapewniają jak najlepszą pozycję firmy na rynku. Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy jest pismo z dnia 17.02.2014r., podpisane przez trzy związki zawodowe, które Panu dołączam.
W ostatnim czasie podejmując wspólne działania z Radą Nadzorczą PKS Hrubieszów z udziałem członka Zarządu Województwa i Marszałka Województwa Lubelskiego, wzmocniliśmy w sposób istotny skład Rady Nadzorczej PKS Hrubieszów i zapobiegliśmy zmianom personalnym zarządu, które miałyby bardzo negatywny wpływ na zarządzanie PKS Hrubieszów.
Podtrzymuję zasadność swojej koncepcji funkcjonowania PKS Hrubieszów Sp. z o.o., polegającą na wyłączeniu tego podmiotu ze spółki Dworce Lubelskie S.A., następnie przejęciu przez samorząd województwa i dopiero wówczas będzie możliwe prowadzenie przy takim umocowaniu prawnym PKS Hrubieszów Sp. z o.o., rozmów zarówno z innymi podmiotami z branży komunikacyjnej jak i jednostkami samorządu terytorialnego.
Ponadto w przypadku konieczności uzyskania bezpośrednich i wiarygodnych informacji dotyczących zainteresowania problemami PKS Hrubieszów sp. z o.o. proszę o kontakt z Radą Nadzorczą i Prezesem oraz związkami zawodowymi działającymi przy PKS Hrubieszów sp. z o.o.
Z poważaniem
Przewodniczący Sejmiku
Województwa Lubelskiego
Tomasz Zając
Załączniki:
1) Interpelacja z dnia 31.10.2014 r.
2) Pismo związków zawodowych działających przy PKS Hrubieszów sp. z o.o.
Do wiadomości:
1. Wlodzimierz Karpiński – Minister Skarbu Państwa.
2. Reginald Marek Kawalec – Przewodniczący Rady Miasta Hrubieszów.
3. PKS Hrubieszów sp. z o.o.
4. Związki zawodowe działające przy PKS Hrubieszów sp. z o.o.
5. Portal internetowy Lubiehrubie.