Standardowe konsultacje lekarskie mogą zostać udzielone pacjentowi na odległość – teleporada pozwala skontaktować się choremu ze specjalistą za pomocą telefonu, rozmowy wideo czy chatu. Ocena stanu zdrowia pacjenta odbywa się wówczas na podstawie przeprowadzonego wywiadu, a chory zachowuje pełne prawa, które przysługują mu podczas standardowej wizyty lekarskiej. Dlaczego warto korzystać z teleporad medycznych?
Teleporada w czasie pandemii i nie tylko
Teleporady zdobyły szczególną popularność w czasie pandemii, gdy chorzy obawiali się bezpośredniego kontaktu z lekarzem, zauważając u siebie niepokojące objawy choroby. Rezygnację z osobistej wizyty w przychodni na rzecz internetowego połączenia z medykiem rekomenduje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia. Wskazuje, że w czasie teleporady uzyskać można nie tylko kompleksową ocenę stanu zdrowia, zgodną z wszelkimi standardami tradycyjnej wizyty w gabinecie, lecz przede wszystkim uniknąć można bezpośredniego kontaktu z potencjalnym zagrożeniem ze strony wirusa.
Jednakże z teleporad nie trzeba korzystać wyłącznie w czasie pandemii. Warto sięgać po nie zawsze, gdy zachodzi taka potrzeba – m.in. gdy placówka medyczna jest zamknięta, tworzą się w niej duże kolejki, bądź niemożliwe jest osobiste stawienie się w gabinecie ze względu na dużą odległość miejsca zamieszkania od przychodni. Lekarze pełnią dyżury online przez 24 godziny na dobę, przez co są w stanie udzielić konsultacji o każdej porze dnia – niekiedy także w święta. Warto również pamiętać, że osoby objęte ubezpieczeniem zdrowotnym, które korzystają z teleporady lekarza współpracującego z NFZ, za zdalną wizytę w gabinecie nie muszą płacić, a świadczona im usługa to pełnoprawna ocena stanu zdrowia.
Co zyskujesz dzięki teleporadom?
Jako kompleksowa konsultacja, teleporada niesie pacjentowi wiele korzyści. To nie tylko możliwość szybkiego skontaktowania się ze specjalistą przy minimalnym wysiłku, lecz także wiele innych. Wybrane zalety korzystania z teleporad medycznych to:
- szczegółowa ocena stanu zdrowia bez wychodzenia z domu z zachowaniem wszystkich praw pacjenta (w tym prawo do zachowania tajemnicy lekarskiej),
- konsultacja z lekarzem specjalistą, do którego dostęp możliwy jest przez całą dobę,
- szybka rejestracja wizyty, która w ramach współpracy lekarza z Narodowym Funduszem Zdrowia odbywać się będzie bezpłatnie,
- zdalne rozpoznanie choroby wraz z ewentualnym wystawieniem e-recepty czy zwolnienia lekarskiego,
- bezpieczeństwo i pewność, że pacjent nie narazi się na zakażenie chorobami – zarówno związanymi z pandemią, jak i chorobami sezonowymi, takimi jak grypa czy przeziębienie.
E-recepta wystawiana od ręki
Do kompetencji lekarza udzielającego teleporady należy wystawienie e-recepty, czyli elektronicznego odpowiednika tradycyjnej, papierowej recepty. Jej wydanie może wyglądać w różny sposób – pacjent może otrzymać czterocyfrowy kod SMS do zrealizowania w aptece, receptę w formie pliku PDF wysłanego na adres e-mail, a w przypadku standardowej wizyty w gabinecie może być to dodatkowo wydruk z kodem kreskowym.
Co znajduje się na e-recepcie? Obok danych pacjenta, dla którego przepisano leki, widnieje na niej również informacja o przepisanych lekach, a także o lekarzu, który wystawił dokument. Dodatkowo na e-recepcie sprawdzić można sposób dawkowania leku, a nawet jego cenę. Należy jednak pamiętać, że zrealizowanie e-recepty w aptekach internetowych jest niemożliwe, ponieważ obrót lekami na receptę poza stacjonarnymi aptekami jest zabroniony. Aby zrealizować receptę, należy stawić się w stacjonarnej aptece i poza czterocyfrowym kodem okazać farmaceucie numer PESEL.
Można spodziewać się, że teleporady nie znikną z zakresu usług medycznych wraz z wygaszeniem pandemii. W związku z wygodą i bezpieczeństwem pacjentów, a także infrastrukturą, która pozwala na przeprowadzanie zdalnych konsultacji lekarskich, te pozostaną jedną z form podstawowej opieki zdrowotnej.
(tekst i fot. mat. partnera, fot: pixabay.com)