22 lutego 2024

Uczyć z pasją. Rusza kolejna edycja konkursu Innowacyjny Nauczyciel i Innowacyjna Szkoła

Sala lekcyjna wypełniona po brzegi, uśmiechnięte dzieci wsłuchane w słowa nauczyciela. Sen? Niekoniecznie. Na lekcjach angielskiego prowadzonych w jednej ze szkół podstawowych przez laureata ubiegłorocznego konkursu Innowacyjny Nauczyciel, Łukasza Rumińskiego, dzieci nie tylko nie wymigują się od aktywności podczas zajęć, ale także chętnie zgłaszają się do tablicy.

Reklamy

W drugim semestrze roku szkolnego rusza kolejna edycja konkursu Microsoft, wspierającego właśnie takich pedagogów, których metody nauczania wykorzystują nowoczesne technologie, ale przede wszystkim prezentują innowacyjne podejście do sposobów przekazywania wiedzy.

Każdy rodzic pragnie, aby jego dziecko miało doskonałe wyniki w nauce i lubiło swoją szkołę. Jest to jednak związane nie tylko z talentem i pracowitością dzieci, lecz w ogromnej mierze z nastawieniem nauczycieli, ich pasją i zaangażowaniem. Nauczyciel z pasją, to ten, który pokazuje uczniom drogę, wspiera ich rozwój, odpowiada na nurtujące dzieci pytania. Jeśli czegoś nie wie, sprawdza, szuka i dzieli się nowo zdobytą wiedzą. W ten sposób pomaga rodzicom w wychowaniu dzieci i inwestuje w ich przyszłość.

Reklamy

Łukasz Rumiński, nauczyciel języka angielskiego w Zespole Szkół w Jamielniku w województwie warmińsko-mazurskim, ma 29 lat, uczy od sześciu i co najważniejsze – uczy z pasją. Na swoich zajęciach wykorzystuje nagrodę zdobytą w konkursie Innowacyjny Nauczyciel 2011 – konsolę Xbox 360 wraz z sensorem ruchu Kinect. Z myślą o konkursie przygotował wyjątkowe scenariusze lekcji, podczas których dzieci zamiast siedzieć w ławkach uczą się poprzez zabawę i ruch, przenosząc się do wirtualnego świata.

„Gorąco zachęcam nauczycieli do udziału w konkursie Innowacyjny Nauczyciel. Jest to wspaniała okazja do dzielenia się wiedzą, pomysłami oraz pokazania jak w innowacyjny sposób można pracować w szkole.” – mówi Łukasz Rumiński – „Jakie są z tego korzyści? Moje lekcje są o wiele ciekawsze, a dzieciaki bardziej zaangażowane i aktywniejsze.

Doskonałą okazją do zaprezentowania jednego z takich ciekawych pomysłów jest rozpoczynająca się kolejna edycjaInnowacyjnego Nauczyciela i Innowacyjnej Szkoły. To konkurs skierowany do nauczycieli wszystkich przedmiotów, organizowany przez program wspierania edukacji informatycznej firmy Microsoft – Partners in Learning (Partnerstwo dla Przyszłości). W ubiegłym roku dla dwóch polskich szkół (Ginazjum im. F. Szołdrskiego z Nowego Tomyśla i Zespołu Szkół Technicznych z Radomia) udział w konkursie stał się przepustką do elitarnego grona 100 najbardziej innowacyjnych szkół na świecie. Otrzymały one kolejno tytuły Mentor i Pathfinder School. Zadaniem 33 szkół mentorskich z całego świata jest koordynacja i merytoryczna opieka nad działaniami szkół opiekunów (Pathfinder Schools – 67 placówek w skali światowej), które z kolei na poziomie krajowym odpowiedzialne są za współpracę w ramach programu Partners in Learning. Szkoły te są przykładem innowacyjnego nauczania, wspierając w ten sposób młodzież do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym oraz zwiększając szanse młodych ludzi na polskim i międzynarodowym rynku pracy.

Jednak udział w konkursie Innowacyjny Nauczyciel i Innowacyjna Szkoła to coś więcej, niż tylko wyróżnienie. Zwycięzcy edycji krajowych, oprócz poszerzenia wiedzy w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu różnych przedmiotów na wszystkich poziomach edukacji, czy cennych nagród, otrzymują zaproszenie do udziału w Europejskim lub Światowym Forum Innowacyjnych Nauczycieli, gdzie prezentują swoje prace i osiągnięcia. Jest to także znakomita okazja do poznania pomysłów realizowanych przez innych nauczycieli z całego świata. Chcąc dołączyć do konkurowania o miano Innowacyjnego Nauczyciela 2012 oraz Innowacyjnej Szkoły 2012 należy przedstawić zrealizowany w ramach zajęć szkolnych projekt edukacyjny.

 

„W Polsce są szkoły, które wyróżniają się sposobem nauczania w skali globalnej. Nasze doświadczenia wskazują, że dzięki innowacyjnemu nauczaniu przy wykorzystaniu nowych technologii, polskie dzieci uczą się twórczego myślenia, ale i są lepiej przygotowane do dalszej nauki czy funkcjonowania na rynku pracy w przyszłości. Chcemy takie zachowania wyróżniać i pomagać nauczycielom oraz szkołom w dalszym wysiłku. Jesteśmy pewni, że dzięki pokazaniu, nagrodzeniu i nagłośnieniu dobrych praktyk, grupa nowoczesnych szkół – Szkół w Chmurze – i nauczycieli będzie z roku na rok większa.” – mówi Małgorzata Snarska, Szef Programu Microsoft Partners in Learning.

Międzynarodowa inicjatywa PiL, w ramach której co roku placówki ubiegają się o tytuł Innowacyjnej Szkoły, to także szansa na wymianę doświadczeń między nauczycielami.

„Program umożliwia spotkania z pedagogami w całego świata i nawiązanie nowych kontaktów. Dzięki nim możemy wzbogacać nasz warsztat pracy o nowe pomysły na wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz dzielić się z innymi wiedzą i doświadczeniem już posiadanymi. To możliwość poznania realiów życia, pracy i nauki na całym świecie, korzystanie z najlepszych przykładów w codziennej pracy – mówi Artur Rudnicki, wicedyrektor Zespołu Szkół Technicznych w Radomiu, wyróżnionego kilka lat temu w konkursie, a w ubiegłym roku nagrodzonego również prestiżowym tytułem Pathfinder School.

Konkurs składa się z trzech etapów. Pierwszy polega na zgłoszeniu się oraz przygotowaniu prezentacji projektu edukacyjnego. Na tej podstawie Komisja Konkursowa kwalifikuje uczestników do udziału w drugim etapie, którym jest Ogólnopolskie Forum Innowacyjnych Nauczycieli. Podczas forum uczestnicy między innymi prezentują swoje projekty w ramach tzw. „sesji plakatowej”. Następnie, w trzecim etapie Komisja Konkursu uzgodni ocenę i opublikuje listę osób otrzymujących tytuł Innowacyjnych Nauczycieli 2012 – laureatów nominowanych do 3 głównych nagród. Ostateczne rozstrzygnięcie następuje corocznie podczas uroczystej Gali Nauczyciel Roku organizowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Głos Nauczycielski na Zamku Królewskim w Warszawie. Również szkoły zachęcane są do udziału w programie. Placówka, która zgłosiła najwięcej projektów, ale również na co dzień wykorzystuje technologie w edukacji zarządzaniu zostanie nagrodzona tytułem Innowacyjnej Szkoły.

 

„Program Partners in Learning to główny projekt wsparcia przez Microsoft pedagogów, szkół, władz w efektywnym przygotowywaniu uczniów do zaistnienia za kilka lat na rynku pracy. Jeśli edukacją zajmują się osoby, które są nie tylko przygotowane merytorycznie, ale też robią to z pasją, należy to docenić. To od nich zależy w ogromnej mierze przyszłość naszych dzieci.” – podkreśla Jacek Murawski, Dyrektor Generalny polskiego biura Microsoft.

 

Konkurs Innowacyjny Nauczyciel i Innowacyjna Szkoła organizowany jest we współpracy z Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie (OEIIZG) oraz Głosem Nauczycielskim. Rozstrzygniecie konkursu nastąpi we wrześniu 2012 roku.

Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami na temat przedsięwzięcia na stronie: http://pdp.edu.pl/. Pod tym adresem będzie wkrótce możliwe zgłaszanie się do konkursu.