Jerzy Buzek, Krystyna Szumilas, Marcin Pałys i Kinga Panasiewicz z hrubieszowskiego Staszica byli gośćmi konferencji edukacyjnej „Pokazać – Przekazać”, która odbyła się w warszawskim Centrum Nauki Kopernik.
Celem konferencji było przygotowanie nowego programu nauczania przedmiotów przyrodniczych. W czasie dwóch dni konferencji prawie trzystu nauczycieli dyskutowało o zmianach w edukacji oraz skutecznych metodach pracy nauczyciela z uczniem.
Celem dwudniowej konferencji było przygotowanie programu nowego sposobu nauczania nauk przyrodniczych, nowych praktyk edukacyjnych i zastanowienie się nad tym, jak poprawić warunki do wykorzystywania potencjału naukowego młodych ludzi. Specjalnym gościem konferencji była Kinga Panasiewicz, uczennica Liceum im ks. Stanisława Staszica w Hrubieszowie, która zajęła drugie miejsce na międzynarodowym konkursie dla młodych badaczy Intel ISEF, organizowanym w Stanach Zjednoczonych.
„Nowa podstawa programowa, nowy sposób nauczania przedmiotów przyrodniczych wprowadza w polskiej szkole konieczność prowadzenia eksperymentów, zmiany sposobu nauczania przedmiotu. Te zmiany łączą się ze zmianami w egzaminach, metodach konstruowania zadań. Chodzi o to, by podtrzymywać ciekawość uczniów, tę naturalną cechę ludzką, i prowadzić lekcje w taki sposób, by uczniowie mogli eksperymentować, by sami znajdowali rozwiązania. Ten sposób uczenia pozwala wytworzyć cechy, które są niezbędne na współczesnym rynku pracy: współpracę, umiejętność pracy zespołowej” – powiedziała podczas piątkowej konferencji w warszawskim Centrum Nauki Kopernik minister edukacji Krystyna Szumilas.
„Zaproponowaliśmy program, realizowany regionalnie, polegający na tworzeniu pracowni przyrodniczych w szkołach, na tworzeniu centrum badań naukowych. Nie kończy się jednak na zakupie sprzętu; nastawiony jest na podniesienie kompetencji nauczycieli. Na realizację programu planujemy przeznaczyć około 1,5 miliarda złotych” – zapowiedziała Szumilas.
W konferencji udział wziął także były premier i poseł do Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek, który podkreślał konieczność inwestowania w młodzież i innowacyjne programy nauczania. „Europa, także Polska, choruje na brak innowacyjności. Jest nam ona potrzebna jeśli chcemy konkurować w świecie, a tylko wygranie walki konkurencyjnej gwarantuje rozwój i daje miejsca pracy. Musimy radykalnie zmienić tę sytuację” – zaznaczył Buzek.
„Są trzej, znani na całym świecie, ludzie: Bill Gates, Steve Jobs i Mark Zuckerberg. Ci trzej ludzie wymyślili najbardziej innowacyjne rzeczy, z jakimi się dziś spotykamy – Microsoft, Apple i Facebook. Wszyscy oni studiowali w Stanach Zjednoczonych i żaden z nich nie skończył studiów. Po roku wszyscy trzej uznali, że wystarczy im nauki i zajęli się realizowaniem swoich pomysłów. A więc nie koniecznie potrzeba posiąść całą wiedzę, szczególnie w dobie internetu. Musimy zainteresować się tym, co już wiemy, światem dookoła, musimy umieć go interpretować i szukać nowych rozwiązań” – dodał, podkreślając nowoczesność nowego programu nauczania, stawiającego na elastyczność intelektualną, zamiast jedynie przyswajania gotowego materiału.
Prawdziwą furorę zrobiło wystąpienie siedemnastoletniej Kingi Panasiewicz – laureatki międzynarodowego konkursu dla młodych naukowców INTEL ISEF. Opowiedziała ona uczestnikom o źródłach swojego sukcesu i zachęcała nauczycieli do pobudzania ciekawości drzemiącej w uczniach. – „Jestem zwykłą nastoletnią uczennicą ze wschodniej Polski, a nie geniuszem. Chciałam poznać odpowiedzi na pewne pytania, ale nie znalazłam ich. Zaczęłam więc badać i uzyskałam wielką pomoc ze strony ludzi, którzy nie musieli mi jej przecież udzielać. Każdy może odkrywać, musi tylko mieć czasem jakieś wsparcie.” Uczennica III klasy Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Hrubieszowie nawiązała również do misji realizowanej przez nauczycieli. – „Tylko dzielenie się wiedzą jest lepsze niż zdobywanie wiedzy” – powiedziała Panasiewicz, zbierając wielkie brawa od uczestników.
Wtórował jej prof. Marcin Pałys, rektor Uniwersytetu Warszawskiego. „Przyjmując postawę bierną, ucząc się tego, czego kazano nam się nauczyć, nie stworzymy niczego nowego. Oczywiście, zależy nam na tym, by tych aktywnych było coraz więcej. By szkolnictwo wyższe koncentrowało się na tym aby jak najwięcej osób chciało dowiedzieć się czegoś więcej, kwestionowali rzeczy, dotąd uważane za niepodważalne. Niezbędne jest, byśmy wspierali inicjatywy, mające na celu eksperymentowanie. Jako największa uczelnia w Polsce deklarujemy wsparcie i chęć włączenia się do tego, co pomogłoby naszym uczniom i nauczycielom osiąganie efektów” – powiedział.
Konferencja „Pokazać-Przekazać” odbyła się w dniach 23-24 sierpnia w Centrum Nauki Kopernik. W czasie konferencji odbyły się: dwadzieścia dwie sesje warsztatowe, panele dyskusyjne, wykłady, a także pokazy naukowe w przestrzeniach CNK. W wydarzeniu wzięli udział nauczyciele ze wszystkich województw, w tym panie Alicja Borkowska i Marta Krupa z Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Hrubieszowie, a także reprezentanci uczelni wyższych oraz innych instytucji aktywnych na polu edukacji.
Info i fot. ZS nr 2 w Hrubieszowie