26 kwietnia 2024

Biznes odpowiedzialny – strategia CSR a doradztwo strategiczne

Etyka, wspólna wartość, odpowiedzialność operacyjna, zrównoważony rozwój, transparentna komunikacja, bioróżnorodność czy ochrona środowiska – to istotne założenia CSR, czyli strategii odpowiedzialności społecznej.

Materiał reklamowy

 

To podejście wydaje się być obecnie nieodzownym elementem budowania nowoczesnej firmy co w parze z tzw. doradztwem strategicznym, można nazwać i zdefiniować jako proces niespotykany i niepowtarzalny nigdzie indziej, czy też sposób podejścia do rozwoju strategicznego rozmaitych kierunków zarządzania.

Istota doradztwa strategicznego

Głównym założeniem doradztwa strategicznego jest określenie, opracowanie oraz wdrożenie takiej strategii, dzięki której dany podmiot osiągnie zaplanowany efekt i cel w założonej uprzednio perspektywie czasowej. Tą „wisienką na torcie” ma być długofalowy sukces. Sukces na niwie finansowej, rynkowej, kulturowej, technologicznej, społecznej, środowiskowej czy innej ex-ante wybranej. Doradztwo strategiczne bowiem niesie za sobą szereg korzyści. Od budowy standardów, identyfikacji szans i zagrożeń, oceny ryzyk, benefitów dla kadry menadżerskiej począwszy, a skończywszy na budowie wspólnych wartości w łańcuchu wartości i innowacji. Korzystanie z możliwości jakie niesie za sobą tzw. doradztwo strategiczne wprost ułatwia podejmowanie właściwych i odpowiedzialnych decyzji, przygotowujących firmę do wyzwań współczesności.

CSR i doradztwo strategiczne – przyszłość dla firm

Wybór doradztwa strategicznego jako poziomu zarządczego dla potrzeb budowy strategii CSR, winno uwidaczniać się w sposobie podejścia do prowadzenia biznesu. W konsekwencji dzięki całej palecie dostępnych środków, osiągnąć można długotrwałe efekty działań, a tym samym zamierzony cel. Wraz z wdrażaniem doradztwa strategicznego, budowana jest strategiczna odpowiedzialność społeczna. Konsekwencją takiego ujęcia jest „mądry i potrzebny“ CSR. Czyli taki, który łączy w sobie elementy zarządzania, planowania, ewaluacji oraz wsparcia. Bowiem holistyczne podejście do biznesu odpowiedzialnego społecznie daje szanse wymiernych przewag w perspektywie czasu.

Budowa strategii odpowiedzialności społecznej

Cel w doradztwie strategicznym nie jest jednak najważniejszy. Ważna jest droga i wybory, które podejmujemy w tzw. biznesowej codzienności. Nim jednak podejmiemy decyzję lewo-prawo, ocenimy dobrze-źle powinniśmy poznać i przeanalizować wiele czynników i składowych. Rozpoczynając od trendów rynkowych a kończąc na społeczno-gospodarczo-kulturowych. Istota badania wynika także ze sposobu prowadzenia dogłębnej analizy prawnej, regulacyjnej, politycznej, zachowania grup społecznych, wpływu, norm oraz zasad jakie panują w skali mikro oraz szerzej – w skali makro. To także przeanalizowanie różnic jakie wynikają z naszych odmienności kulturowych oraz zmian demograficznych i trendów technologicznych.

Holistyczne spojrzenie na biznes

Szerokie badanie, dzięki któremu robimy tzw. duże zdjęcie umożliwia zobaczenie i dogłębne poznanie korporacji, firmy, czy instytucji. Spojrzenie z lotu ptaka wspiera procesy decyzyjne i ułatwia budowanie odpowiednich rozwiązań strategicznych. Pamiętać jednak należy, iż osiągnięcie sukcesu nie będzie możliwe bez zaangażowanych, lojalnych i kompetentnych pracowników. Od najważniejszych interesariuszy firm, ich wiedzy i podejścia zależy sposób w jaki zostaną wprowadzone w życie założenia i cele doradztwa strategicznego. Duch współpracy i pomocy jest bowiem niezbędnym elementem budowy strategicznych rozwiązań, niezależnie od szczebla zarządzania na jakim się znajdują. Należy więc pamiętać o tym, by nie pomijać i nie lekceważyć głosu pracowników, tak ważnego dla długotrwałego sukcesu w biznesie.

 

fot. mat. sponsora