Mała Galeria Sztuki HDK zaprasza na wystawę malarstwa Urszuli Olczyńskiej z Biłgoraja.
Wystawa czynna będzie do 31.03.2014r.
URSZULA OLCZYŃSKA
http://www.orszula-malarstwo.pl/
Urodzona w 1962 r w Biłgoraju. Ukończyła PLSP w Zamościu. Studia w Instytucie Wychowania Artystycznego w Lublinie. Dyplom w pracowni malarstwa prof. Mariana Stelmasika w 1987 r.
Członek Związku Polskich Artystów Plastyków.
Twórczość Urszuli Olczyńskiej prezentowana była na wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą.
Wielokrotnie nagradzana w ogólnopolskich konkursach malarstwa.
Jej prace malarskie znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju jak również za granicą (Dania, Holandia, Japonia, Niemcy, USA).
Wystawy indywidualne:
1995, 1997 – MDK Biłgoraj
1996 – Galeria „Blue Head”,Amsterdam(Holandia)
1997 – Galeria “Bauman”, Warszawa
1998 – Galeria w Sanatorium MSWiA, Kołobrzeg
1998 – BWA, Rzeszów
1998 – WDK, Zamość
1998 – Ośrodek Edukacyjno – Muzealny RPN, Zwierzyniec
2002 – Galeria Sztuki Współczesnej, Zamość
2003 – Ośrodek Kultury i Sportu, Zwierzyniec
2005 – Kawiarnia „Pożegnanie z Afryką” Lublin, Zamość
2011 – Książnica, Tuchola
2011 – Muzeum, Tuchola
Wystawy zbiorowe:
1994 – KMPiK, Zamość „Wystawa poplenerowa twórczości nauczycieli plastyki”
1994 – 2006 – WDK, Rzeszów – „Ogólnopolski Przegląd Twórczości Pedagogów Plastyki”
1996 – 2008, 2010 – Dom Kultury LSM, MDK, Lublin – „Ogólnopolski Przegląd Plastyki Nauczycieli”
1996, 1998 – WDK, Skierniewice – Ogólnopolskie Biennale Malarstwa „Pejzaż Ojczysty”
1997 – Dom Kultury, Bilina (Czechy)
1997 – Galeria Sztuki Współczesnej, Brzeg – „Zderzenia II”
1997, 2003 – Dom Kultury, Ciechanów
2000 – De Bijmer Galerie,Amsterdam(Holandia) – Biłgoraj in de Bijmer”
2002 – Fundacja „Kresy2000”, Nadrzecze „Leśmianowi…”
2003 – Dom Kultury, Tarnów
1999 – 2013 – Galeria Sztuki Współczesnej, Zamość – wystawy prac plastyków Zamojszczyzny
2012 – Galeria Instytutu Humanistyczno- Pedagogicznego w Krzemieńcu (Ukraina)
2014 – BWA, Zamość – wystawa poplenerowa Międzynarodowego Sympozjum Artystyczno-Naukowego – „Spotkania w Krzemieńcu” na Ukrainie
Nagrody i wyróżnienia:
W „Ogólnopolskim Przeglądzie Twórczości Pedagogów Plastyki”, WDK Rzeszów:
1997 – I nagroda
2003 – II nagroda
1994, 1995 – III nagroda
1996, 2001, 2002 – wyróżnienie
2006 – nagroda publiczności
W „Ogólnopolskim Biennale Malarstwa – Pejzaż Ojczysty”, WDK, Skierniewice:
1996 – I nagroda
W „Ogólnopolskim Przeglądzie Plastyki Nauczycieli”, Dom Kultury LSM, MDK, Lublin:
1996, 2002 – nagroda
1998, 2004 – wyróżnienie
W „Jesieni Plastycznej” – HDK, Hrubieszów:
2003 – nagroda
1997 – wyróżnienie
Udział w plenerach:
„Ogólnopolskie Spotkania Artystyczne”
organizowane przez Zarząd Główny ZNP w Warszawie:
1996, 1997 – Sopot,
2001 – Iława
2007 – Szklarska Poręba
„Ogólnopolski Plener Literacko – Plastyczno- Fotograficzny” organizowany przez Zarządy Okręgów ZNP:
1998 – Olecko,
2000 – Polanica, Supraśl,
2001 – Nałęczów,
2003 – Gdańsk,
2004, 2005 – Górka k/ Kruszynian
2008 – Przytok k/Zielonej Góry
2009 – Cieszyn
2010 – Ciechanowiec
2011 – Tleń k/Tucholi
2013 – Śliwiczki k/Tucholi
„Ogólnopolski Plener Ilustratorów i malarzy”
organizowany przez BWA w Zamościu:
2000 – Krasnobród
„Międzynarodowy Plener Ilustratorów”
organizowany przez BWA w Zamościu:
2009 – Kawęczynek
2012 – II Międzynarodowe Sympozjum Artystyczno-Naukowe „Spotkania w Krzemieńcu” organizowane przez Galerię Labirynt w Krakowie
„Plener Malarski” organizowany przez ODN w Zamościu:
1994 – 2001 – Górecko Stare,
2003, 2010 – Zwierzyniec,
2005, 2012 – Józefów
2006 , 2007 – Zwierzyniec
2011– Susiec
„Warsztaty artystyczne dla nauczycieli plastyki”
organizowane przez wydawnictwo MAC Edukacja
2006 – Krasnobród
2007 – Zaborek
2008 – Zwierzyniec
2009 – Józefów
2013 – Susiec
Fragment recenzji prof. Juliana Atamana na temat twórczości Urszuli Olczyńskiej „Żeby namalować dobry obraz …”
… zwracają uwagę obrazy Urszuli Olczyńskiej, bo jest w nich widoczny, czy może wyczuwalny sens malowania. Fascynacja malowaniem, dla przyjemności i zabawy. „Mam pomysł i maluję” – mówi autorka. Jest w tym spontaniczność i niecierpliwość, każdy obraz powstaje od razu. Dlatego też maluje plakatówkami, temperami na papierze naklejonym na płyty. To sprawia także, że obrazy te są gotowe natychmiast po namalowaniu. A jednak wizualnie mają walor, solidnych, przemyślanych, klasycznych płócien olejnych. W ich spontaniczności i swobodzie jest jakaś konsekwencja, bo chyba nie da się tego inaczej nazwać.
Olczyńska ma pomysły, które czerpie ze wszystkich stron. Bo to nie tylko czyste wrażenie wizualne, lecz skojarzenia myślowe, którym nadaje formę wizualną wyłącznie swoją własną. Pewno dlatego jest w nich tyle szczerości, że sprawiają wrażenie naiwnych.
A jest tu wszystko dokładnie pokazane, jak to jest z tym Stanisławem Zagajewskim a jak jest u babci Kudaszki, albo znów jak wygląda u rodziny.
I pewno jest to takie malarstwo, które odpowiada refleksji Czesława Miłosza o wierszu: „żeby napisać mądry wiersz trzeba wiedzieć więcej niż jest w nim wyrażone. Świadomość wyprzedza jakiekolwiek środki wyrazu. I ten żal, że pozostajemy w pamięci ludzi głupszymi niż byliśmy w naszych chwilach ostrego zrozumienia”.
I tak to jest – żeby namalować dobry obraz …
Info i fot: Andrzej Marut (HDK)