Jak konserwować rower?

Regularna konserwacja roweru jest niezwykle istotna, jeśli chcemy, aby nasz ulubiony jednoślad służył nam przez długie lata. Odpowiednie zabiegi związane z zabezpieczaniem i czyszczeniem roweru stają się szczególnie ważne jesienią, kiedy warunki atmosferyczne nie zawsze sprzyjają mechanizmom napędowym. Dziś podpowiadamy, jak właściwie myć i konserwować rower!

Reklamy

 

Kiedy rower wymaga konserwacji?

To, że każdy rower wymaga regularnej konserwacji, nie podlega wątpliwości. Podobnie ma się sprawa z serwisowaniem jednośladu, które jednak często wymaga fachowego spojrzenia. Jeśli nie jesteśmy pewni, jak zadbać o nasz rower, warto skorzystać z profesjonalnego serwisu Im-motion. Wielu prostych czynności, takich jak czyszczenie czy smarowanie łańcucha, możemy się oczywiście podjąć sami. Dzięki temu będziemy mogli przez długi czas cieszyć się sprawnym rowerem, unikając poważnych usterek. Odpowiedź na pytanie, jak często konserwować rower, zależy przede wszystkim od częstotliwości i warunków naszej jazdy. Jednym z czynników wyznaczających częstotliwość konserwacji, w tym zwłaszcza smarowania elementów napędowych, jest także typ napędu, w jaki wyposażony jest rower. Mechanizm napędowy pozbawiony jakichkolwiek osłon będzie wymagał częstszych zabiegów pielęgnacyjnych niż napęd ukryty w piaście czy zabezpieczony osłoną łańcuchową. Biorąc to pod uwagę wszystkie wymienione czynniki, widzimy, że częstotliwość konserwacji roweru jest kwestią dość indywidualną i wynika przede wszystkim z naszego doświadczenia. Skupmy się zatem na tym, jak konserwować poszczególne elementy jednośladu.

 

Jak konserwować rower? Praktyczne wskazówki

Wśród różnych elementów rowerów regularnej konserwacji wymagają przede wszystkim napęd, hamulce, kierownica oraz amortyzatory. Jednak pierwszym etapem zabiegów konserwacyjnych powinno być zawsze dokładne wyczyszczenie całego jednośladu. Bardzo ciekawym rozwiązaniem, po które warto sięgnąć zwłaszcza w przypadku silnych zabrudzeń, jest piana czyszcząca, doskonale rozpuszczająca brud. Dociera ona do trudno dostępnych miejsc oraz pozwala uniknąć ewentualnych zadrapań lakieru. Pozostałości piany należy usunąć za pomocą wilgotnej ściereczki. Po każdym myciu trzeba dokładnie osuszyć rower, zwracając uwagę na to, aby jak najmniej wody dostało się do elementów takich jak łańcuch. Kolejny etap konserwacji roweru to nasmarowanie łańcucha odpowiednim smarem lub olejem. Warto zapoznać się z właściwościami różnych preparatów do smarowania dostępnych na rynku. Niektóre z nich dostosowane są sposobu i warunków eksploatacji roweru. Po dokonaniu właściwego wyboru, należy nanieść niewielką ilość preparatu wzdłuż łańcucha, usuwając jego nadmiar suchą ściereczką. Nieco innych smarów wymagają elastyczne części roweru, jak na przykład linki czy pancerze. Czyszcząc zewnętrzne hamulce, nie powinniśmy korzystać z chemicznych środków. Najprostszym, a zarazem najlepszym sposobem jest wytarcie szczęk, klocków i obręczy wilgotną szmatką. Zawsze warto także sprawdzić stan klocków hamulcowych. Pewną ostrożność należy zachować również przy myciu kierownicy, ponieważ znajdują się na niej elementy mechaniczne, takie jak manetki czy dźwignie hamulcowe, które źle znoszą kontakt z wodą. Ciągłej kontroli pod kontem czystości wymagają też amortyzatory, które należy przecierać suchą lub delikatnie wilgotną ściereczką. Jeśli brud przedostał się do wnętrza mechanizmu i wymieszał ze smarem, amortyzator może wymagać zdemontowania, co bezpieczniej jest zostawić profesjonalistom. Podczas konserwacji roweru warto także sprawdzić jego pozostałe elementy, które odpowiadają za bezpieczeństwo podczas jazdy, w tym między innymi oświetlenie.

Publikacja: insane.agency

 

fot. mat. sponsora