Warsztaty laboratoryjne uczniów Staszica w Centrum Nauki Kopernik

W dniach 26 – 27 kwietnia uczniowie klas pierwszych: biologiczno–chemicznej i matematyczno – fizycznej ze Staszica, już po raz kolejny uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

Reklamy

W dniach 26 – 27 kwietnia uczniowie klas pierwszych: biologiczno–chemicznej i matematyczno – fizycznej ze Staszica, pod opieką p. L. Siudyki, p. A. Bielaka, p. M. Krupy oraz p. D. Serafin, już po raz kolejny tradycyjnie wiosną uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

Laboratorium chemiczne i biologiczne oraz pracownia robotyczna Centrum Nauki Kopernik to miejsca niezwykłe. W kilkuosobowych zespołach, pod okiem specjalistów uczniowie samodzielnie wykonują ciekawe i intrygujące doświadczenia. Podczas zajęć odkrywają w sobie pasje, o jakie się nie podejrzewali.

W laboratorium biologicznym uczniowie odkryli eksperymentalnie działanie enzymów. Bez enzymów bylibyśmy tylko zbieraniną białek, cukrów i tłuszczów. To one ciężko pracują, aby organizm działał prawidłowo. Samodzielnie wykonując doświadczenia, uczniowie poznali różne enzymy i ich funkcje. Przekonali się, że drożdże i ziemniaki doskonale nadają się do wytwarzania piany i zbadali procesy trawienia białek i cukrów.

W laboratorium chemicznym młodzież poznała budowę największych cząsteczek i ich właściwości. Młodzi naukowcy zrobili sztuczny jedwab i dowiedzieli się, jak powstaje nylon, z którego wytwarzane są rajstopy, a także co ma wspólnego cukier w kostkach z bawełną i homarem.

Podczas zajęć w pracowni robotycznej uczniowie rozwijali zdolności techniczne (budujemy roboty), informatyczne (tworzymy algorytmy), pogłębiali wiedzę z matematyki (poznajemy czym jest geometria) i fizyki (dowiedzieli  się, jak działają np. czujniki oraz serwomechanizmy), rozwinęli także swoją młodzieńczą kreatywność.

W czasie pobytu w Warszawie uczniowie Staszica odwiedzili siedzibę Telewizji Polskiej. Pod czujnym okiem profesjonalistów poznawali tajniki  pracy dziennikarzy i operatorów kamer.

Uczniowie mieli możliwość zapoznania się z pracą w studiu sportowym, informacyjnym oraz programach: „ Pytanie na śniadanie” i „ Kawa czy herbata”. Na koniec poznali kulisy pracy
w telewizji szczególnie charakter pracy w rekwizytorni.

 

 

Tekst i fot. ZS nr 2