22 listopada 2024

Rusza budowa obwodnicy Chełma

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o rozpoczęciu budowy ponad 13-kilometrowej obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12. 

Reklamy

– Obwodnica Chełma to pierwsze zadanie w ramach projektu budowy nowoczesnej i bezpiecznej drogi ekspresowej S12 od Lublina do granicy państwa w Dorohusku, na którym rozpoczynamy prace budowlane. Po jej wybudowaniu powstanie wygodny korytarz transportowy, łączący Warszawę i Lublin z Ukrainą. Dla mieszkańców Chełma obwodnica oznacza większe bezpieczeństwo, koniec zatorów drogowych i mniejszy hałas w mieście – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Inwestycja realizowana jest w formule Projektuj i buduj. Umowę o wartości 442 mln zł GDDKiA podpisała z firmą Strabag w czerwcu 2021 roku. Etap projektowania jest już zakończony, kolejny to realizacja robót w terenie, który właśnie się rozpoczyna. Po zakończeniu budowy, do zadań wykonawcy należeć będzie opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, co planowane jest w 2025 roku.

Reklamy

Powstanie 13,5 km dwujezdniowej drogi, z dwoma pasami ruchu. Wybudowane zostaną cztery węzły drogowe: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów, Chełm Wschód, 17 obiektów inżynierskich – w tym dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej, 11 przejść dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). W ramach inwestycji zbudowane zostaną również drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także Obwód utrzymania drogi ekspresowej.

Trasa przebiegać będzie w nowym śladzie i ominie Chełm od północnej strony. Jadąc DK12 od strony Piask, kierowcy wjadą na nią pomiędzy Stołpiem i Janowem, na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów, Chełm Północ, powstanie w miejscowości Horodyszcze. Tutaj powstanie też Obwód utrzymania drogi ekspresowej. Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm – Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w Kolonii Antonin.

Reklamy

W ramach prowadzonych robót zaplanowano wykonanie ok. 900 tys. m3 nasypów i 1 mln m3 wykopów, a także wbudowanie ok. 20 tys. ton stali oraz 13 tys. m3 betonu. Planowane jest również ułożenie 630 tys. ton masy bitumicznej. Powstanie 20 km dodatkowych jezdni dróg poprzecznych i obsługujących przyległe tereny.

Zakończenie prac zaplanowano w 2025 roku.

Zobacz też:

W ostatnią niedzielę wakacji Roztoczańskie Muzeum PRL w Zamościu zaprasza na 2. Zlot Pojazdów Zabytkowych!

Zerknij na Instagram →


źródło i fot. GDKKiA