Pompki na paraletkach dla początkujących

Pierwsze treningi to spore wyzwanie. Wymagają odpowiedniej mobilizacji, nabycia właściwej wiedzy z zakresu wykonywanych ćwiczeń i diety, właściwej odzieży i przydatnych gadżetów. W przypadku treningu kalistenicznego, którego ważnym elementem są pompki, bardzo chętnie wykorzystywane są paraletki. Wyjaśniamy, jak zacząć ćwiczyć z ich udziałem.

Paraletki drewniane – co to jest i do czego służą?

Paraletki nazywane także poręczami do pompek to kompaktowe, zwykle drewniane gadżety sportowe. Pomimo tego, co sugeruje zamienna nazwa, ich zastosowanie w treningach jest bardzo szerokie. Paraletki drewniane składają się z poziomej poręczy służącej za element chwytny oraz dwóch płaskich podstaw bocznych. Kształtem są zbliżone do hantli, służą jednak zupełnie do czego innego – ćwiczenia mięśni nie poprzez unoszenie ciężaru, a wsparcie ciała. Dlaczego najczęściej wybierane są właśnie paraletki drewniane? To materiał, który gwarantuje najwygodniejszy i pewny chwyt. W przypadku metalowych poręczy istnieje zdecydowanie za wysokie ryzyko obsunięcia się dłoni, a tym samym upadku (jak podczas wykonywania pompek).

Funkcja, którą pełnią paraletki różni się oczywiście zależnie od wybranych ćwiczeń. Na ogół stają się solidną, pewną podporą. W przypadku pompek ich zastosowanie ma o tyle duże znaczenie, że pogłębiają one zakres ruchów. Ćwiczenia stają się przez to bardziej wymagające i angażują więcej mięśni, a w efekcie trening daje lepsze rezultaty. Co więcej, trenujący zachowuje naturalne ułożenie stawów (chwyt młotkowy). Dzięki temu zmniejsza ryzyko wystąpienia kontuzji związanej z ich złym ustawieniem. Paraletki do ćwiczeń w przypadku pompek służą więc pogłębieniu skłonu i zabezpieczeniu stawów.

Pompki na paraletkach do ćwiczeń – jak zacząć?

Osoby początkujące powinny zwrócić przede wszystkim uwagę na odpowiedni dobór rodzaju pompek. Porwanie się na zbyt intensywny bądź nadmiernie angażujący mięśnie trening może nie tylko zniechęcić, ale wiązać się z przykrymi konsekwencjami w postaci bolesnych zakwasów i występowaniem kontuzji; nawet pomimo właściwego ustawienia stawów. Zasada jest taka sama, jak w przypadku każdego treningu: początkujący powinien zdecydować się na zakres i intensywność ćwiczeń dedykowane początkującym. W przypadku pompek na paraletkach drewnianych możliwości jest kilka, jednak szczególnie polecamy dwie opcje:

  • klasyczne pompki – paraletki do ćwiczeń ustaw na szerokość barków. Pamiętaj o właściwej postawie: przy każdej pompce utrzymuj ciało proste i spięte, a wzrok trzymaj skierowany w dół. Nie wpatruj się w nagranie treningu na YouTube. Dbaj o dokładne wykonanie każdej pompki, do pełnego wyprostowania rąk.
  • Diamentowe pompki (wąskie) – różniące się sposobem ułożenia paraletek. Ustaw je tuż obok siebie, a nie na odległość barków.

Jakie paraletki wybrać na początek?

Na rynku dostępne są poręcze o różnym rozstawie. Im dłuższe, tym większą stabilność zapewniają. Poszukując paraletek do ćwiczeń dla początkującego, warto skupić się właśnie na nich. Zalecany materiał to oczywiście wspomniane drewno, zapewniające największe bezpieczeństwo ruchów.

Rozpoczynając swoją przygodę z poręczami do pompek, warto przede wszystkim pamiętać o nieprzeciążaniu organizmu. W przypadku poczucia większego dyskomfortu podczas ćwiczeń, upewnij się, że są dostosowane do osób o Twoim doświadczeniu.

(tekst i fot. mat. partnera)